Online Marketing in 2018: CTW kijkt vooruit!

We kunnen wel zeggen dat 2018 al druk begon voor CutTheWeb. Maar wat verwachten wij van het aankomende jaar? We hebben Derk, Bart, Jordy, Frank, Gabriella, Rik, Luke en Stella gevraagd om eens na te denken over wat zij als belangrijkste ontwikkelingen of nieuwtjes zien voor 2018, zowel voor CutTheWeb als voor online marketing als geheel.

SEO-trends voor 2018

Het blijft in 2018 redelijk rustig, maar er zijn twee dingen om in de gaten te houden:

Voice search

Voice search zal behoorlijk gaan groeien. Nu al zien we soms zoektermen waarvan we weten dat ze ingesproken zijn in plaats van ingetypt. Doordat Google Home zal worden uitgebreid naar veel meer landen dan eerst, zullen deze gesproken zoekopdrachten toenemen. Denk bijvoorbeeld ook aan Alexa (de home assistant van Amazon) en Apple’s Home Pod. Het marktaandeel van Google zal waarschijnlijk gaan afnemen op dit segment.

Organisch verkeer daalt

In 2017 hebben we al behoorlijke veranderingen gezien in de SERPs (Search Engine Results Pages, oftewel zoekresultatenpagina’s), bijvoorbeeld met de informatiekaarten en de agressievere advertenties. De teksten zijn langer en de advertenties hebben meer extensies. Deze ruimte gaat ten koste van de organische resultaten. De zoekmachines verdienen er meer aan – niet alleen Google, maar ook Bing en Amazon. In 2018 zullen de advertenties nog meer ruimte en mogelijkheden krijgen, evenals meer informatiekaarten. Het zal moeilijker worden om te concurreren binnen de organische zoekresultaten. Het is zeker niet het einde van SEO – het wordt alleen moeilijker om organisch verkeer binnen te halen, zeker binnen nichemarkten met een hoge concurrentie.

Usability & Conversie-optimalisatie

Mobiel wordt nóg belangrijker

De absolute eis om te focussen op mobiel was er eigenlijk al in 2017. Maar dit blijft nog steeds één van de speerpunten in 2018. We zien in sommige branches nu al beduidend meer mobiele (organische) gebruikers dan desktop-gebruikers. Tijdens mijn workshop conversie-optimalisatie op 16 november dit jaar zal ik daar ook de focus op gaan leggen. De desktop-versies worden minder belangrijk, dus daar zullen we het ook minder over gaan hebben.

Personaliseren van data

Je hebt er misschien al het een en ander over gehoord, maar naar mijn verwachting zal datapersonalisatie in 2018 heel groot gaan worden. Als gebruiker heb je ‘t vaak niet eens door: webshops passen zich aan aan jouw online zoekgedrag. Dit zal vooral bij de grote e-commerce spelers een rol gaan spelen, maar voel je vooral niet “te klein”: het kan absoluut zijn vruchten afwerpen.

AVG/GDPR

AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming. De AVG is een directe afgeleide van de Europese verordening genaamd GDPR: General Data Protection Regulation. Met AVG en GDPR wordt dus naar dezelfde wetgeving verwezen. Vanaf 25 mei zal deze wetgeving gehandhaafd worden, als vervanging van de huidige Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP). Wat velen niet weten is dat deze wet al in 2016 is ingevoerd. Uiteraard zullen wij gebruik blijven maken van data, maar zullen we er allemaal iets genuanceerder mee om moeten gaan door bijvoorbeeld in een privacyverklaring te beschrijven wat wij precies meten en welke cookies we precies plaatsen. Mijn verwachting is dat dit enorm gehypet wordt, maar dat de uiteindelijke impact reuze mee zal vallen.

AdWords

In het jaar 2017 is Google AdWords enorm ontwikkeld en naar onze verwachtingen gaat dat balletje alleen maar harder rollen in 2018. Google lanceert de aankomende maanden een aantal nieuwe functies of extra’s voor AdWords. Dit is tot nu toe bekend:

Landing Page Performance

De Landing Page Performance-pagina lijkt op de zoekwoorden- en advertentiepagina’s. Vooral voor de adverteerders onder ons die handmatig hun PPC-biedingen aanpassen, gaat deze functie handig zijn. Met name de ervaringen van de landingspagina’s op mobiel zullen verbeteren.

Google Optimize + AdWords integration

Makkelijk en snel zonder hulp van een developer nieuwe landingspagina’s en varianten opmaken en testen? Dit kan met Google Optimize! De landingspagina’s of varianten kunnen vervolgens toegepast worden op campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden.

Custom In-Market Audiences

Dit is geen nieuwe functie, maar het is wel verbeterd. Google heeft deze functie back in the day (2013) al geïntroduceerd. Je kunt nu campagnes beter gaan targeten op basis van purchase intent signals, zo geeft Google het namelijk aan. Oftewel: Google gaat beter snappen hoe dichtbij je klant bij “kopen” is.

Google Attribution

Google Attribution is een totaal nieuwe functie. Het gaat zorgen voor nog diepere inzichten en functionaliteiten dan we op dit moment hebben met AdWords of Analytics. Google Attribution maakt het mogelijk om makkelijk een overzicht te krijgen van de conversiepaden, om de waarde van de verschillende stappen van het conversiepad te bepalen.

Interface Google AdWords

Het design van de nieuwe interface is er volledig op ingericht om jou als gebruiker snel en efficiënt inzicht te geven in de data die voor jou relevant is. De focus ligt op design en nieuwe extra’s.

Naar verwachting komt er een nieuwe Google interface in de loop van het jaar. Ons advies is om eens te experimenteren met de nieuwe interface als je de mogelijkheid hebt. Probeer er gevoel voor te krijgen en verken de nieuwe omgeving alvast. Vroeg of laat moet je er toch mee gaan werken. Google maakt helaas voor niemand een uitzondering.

Social media

Offline en online vermengen steeds meer. Ook op het gebied van social media kunnen we hier steeds meer op inspelen. Tegenwoordig is het namelijk mogelijk om via Facebook-advertenties de personen te targeten die zich in de buurt van jouw bedrijf bevinden. Eerder was deze wijze van adverteren alleen mogelijk in AdWords, maar mensen kijken onderweg regelmatiger op Facebook dus de kans op deze manier gezien te worden is hoger. Op deze manier kunnen we klanten directer benaderen en helpen herinneren dat ze echt even langs jouw winkel, restaurant, supermarkt etc. moeten komen voor de huidige actie, goede producten of het geweldige menu van vandaag.

Bij Facebook Ads kunnen we tegenwoordig ook gebruik maken van Facebook Canvas, dit is een soort mini-website gemaakt voor op mobiel. Dit zullen we komend jaar ook steeds meer terug gaan zien in advertenties, vooral omdat er hier meerdere producten kunnen worden gepresenteerd en ook direct verkocht kunnen worden via dit stukje Facebook.

Daarnaast zullen mensen steeds meer online gaan kopen, ook binnen de social omgeving. Elke extra benodigde klik om een verkoop te kunnen voltooien, is een extra drempel. Hoe minder moeite klanten ervoor hoeven doen, des te beter de conversie (over het algemeen) zal zijn. Daarom zal het aantal bedrijven dat direct via socials verkoopt komend jaar behoorlijk stijgen.

Ook leuk om te weten: het gebruik van Facebook daalt onder de jongeren (13 tot en met 19 jaar) en verplaatst zich naar Instagram en Snapchat (bron). Heb je dus een doelgroep die binnen die leeftijd valt, dan is het verstandig hier rekening mee te houden.

Webdesign

Wat dit jaar gaat brengen als we kijken naar trends binnen webdesign? Veel duo-tone (vaak felle kleuren met duidelijk contrast), hippe maar tevens frisse typografie (goed gebruik van fonts in body en titels) en verder zet de trend van mobile first (uiteraard!) gewoon door.

Verder komt (zeer waarschijnlijk) in 2018 dan eindelijk de release van WordPress 5.0, met o.a. de nieuwe Gutenberg Editor en verbeterde beveiliging. Ik wacht in spanning af! 😉

Stella vertrekt bij CutTheWeb

In 2018 verwacht ik een heleboel spannende ontwikkelingen in de wereld van online marketing – maar ook in mijn eigen leven! Zoals jullie weten ga ik CutTheWeb verlaten en aan een carrière op het podium werken. Mijn vervangster is intussen aangenomen: de zeer competente en ook gezellige Emma Valk-van de Klundert zal binnenkort steeds meer van mijn taken gaan overnemen. Ik vind het nog steeds heel jammer om weg te gaan, maar ik draag jullie met een gerust hart aan haar over. Zij zal in 2018 zeker een verschil gaan betekenen! 😉

Ontwikkelingen binnen CutTheWeb

In principe zou CutTheWeb kunnen gaan groeien. Maar dat willen we niet per se. We gaan proberen om met deze groep een stuk uit te bouwen, door veel georganiseerder te werk te gaan. In het eerste kwartaal zullen we ons focussen op het afronden van deze “optimalisatieslag” binnen ons eigen bedrijf. Dat wil zeggen: de rapportages worden strakker, de projectplanning wordt efficiënter en onze meedenk-rol krijgt een meer prominente positie, bijvoorbeeld tijdens de “account-dag”, waarbij we met het team de verbetermogelijkheden per klant bekijken.

Kennisdeling en opleiding

Het opleiden en trainen van mensen is altijd een belangrijk punt bij CutTheWeb. Dit jaar zullen we intern ook weer meer mensen gaan opleiden en trainen. Op het moment hebben we een stagiaire van het Nova College in huis, maar er is ruimte voor nog een stagiair.

Trouwens, over kennisdeling gesproken, staan onze workshops al in jouw agenda?

Adverteren voor sportverenigingen

Tegenwoordig is het ook voor sportverenigingen mogelijk om Google Grants aan te vragen. Wij willen daar graag een soort ‘basisproduct’ voor neerzetten om sportverenigingen online verder te helpen. Uit eigen ervaring weten we dat het voor verenigingen steeds moeilijker wordt om bijvoorbeeld vrijwilligers te werven. Dit biedt een mogelijke uitkomst!

Nieuwe website

Daarnaast zijn we op de achtergrond al druk bezig met een nieuwe website voor onszelf. Dat werd na een aantal jaar wel weer tijd voor een update. We hopen deze binnenkort live te zetten. Wordt vervolgd! O ja, en we gaan natuurlijk weer een potje bubbelvoetbal spelen.

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.