Beginnen met WordPress?

Als ik een (nieuwe) website bezoek, vraag me altijd meteen af: “Zou dit ook met WordPress gemaakt zijn?”. Voor een buitenstaander klinkt dat misschien gek, want wat is WordPress nou eigenlijk? En wat kan je er allemaal mee? CutTheWeb bouwt ook wel eens een WordPress-site voor een klant, dus het leek ons een goed idee om hier eens een blog aan te besteden.

Ten eerste: WordPress is echt mega-groot! Het is dus lastig om er een korte uitleg van te geven als je onbekend bent met het systeem. WordPress begon ooit als simpel “content management system” (CMS) om blogs mee te maken. Inmiddels is het dusdanig gegroeid dat het veel meer is dan alleen een blogging-platform. Steeds meer grote merken en bedrijven gebruiken het om hun website op te bouwen. Dankzij het intuïtieve CMS kun je redelijk eenvoudig je website onderhouden en aanpassen, zonder dat je een ervaren programmeur hoeft te zijn (of in dienst hoeft te hebben).

Voordelen van WordPress zijn onder andere:

  • Het is makkelijk om te gebruiken én te beheren
  • Je bespaart geld op een dure webontwikkelaar
  • De meeste nieuwe thema’s zijn responsive, dus mobiel- en tabletvriendelijk.
  • Je beheert je eigen data
  • Je kan relatief snel een nieuwe website opzetten
  • Het is een dynamisch platform, dus er komen altijd mogelijkheden bij
  • Er is veel support op het internet te vinden, dankzij de grote WordPress-community

Is er veel concurrentie op de markt?

Nee, eigenlijk niet. De concurrentie bestaat onder andere uit Drupal, Joomla en Magento. Deze hebben bij elkaar een marktaandeel van 13,6%, waar WordPress een marktaandeel van 59,5% heeft.

Gemiddeld zoeken zo’n 60.500 mensen naar WordPress op Google, 8.100 naar Joomla en Magento en slechts 4.400 naar Drupal. Dat kun je eigenlijk geen concurrentie noemen. De verwachting is dat we in de toekomst nog veel meer van WordPress gaan horen.

“Een kwart van alle websites op internet draait inmiddels op het zeer populaire content management systeem (CMS) van WordPress”

– W3Techs

Beginnen met WordPress

Wanneer je besluit om WordPress te gebruiken, zijn een aantal dingen goed om te weten:

Open source
WordPress is open source; je kunt het gratis downloaden en je mag zoveel aanpassen als je zelf wilt. De achterliggende gedachte hiervan is dat iedereen mee kan helpen om WordPress te verbeteren. Dagelijks werken er mensen over de hele wereld aan. Hierdoor worden bijvoorbeeld beveiligingsproblemen vaak sneller ontdekt dan wanneer het systeem gesloten zou zijn.

Plug-ins & Thema’s
WordPress is dus een gratis systeem. Maar dan ben je er nog niet; je moet jouw website voorzien van een bepaalde stijl (thema of template) en handige tools (plug-ins) voor op je website, zoals bijvoorbeeld een contactformulier of een fotogalerij. Doordat de keuze zo groot is, is er voor iedereen wel wat wils. Op het moment van schrijven zijn er meer dan 6.500 gratis WordPress thema’s en 44.682 plug-ins beschikbaar. Alleen dat geeft eigenlijk al de grootte en de veelzijdigheid van WordPress aan.

Is alles dan gratis?
WordPress en de meeste plug-ins en thema’s zijn gratis te gebruiken. Dit hebben we te danken aan de grote community die gratis en voor niets plug-ins en thema’s ontwikkelen, die wij vervolgens mogen downloaden. Dat is best uniek! Er is echter wel de optie om betaalde versies (premium) te gebruiken. Dit zijn vaak net iets betere en uitgebreidere versies van thema’s. En dat is ook logisch, want daar heeft simpelweg veel meer bloed, zweet en tranen van een bepaalde programmeur in gezeten dan bij de gratis thema’s. Je kan het eraan afzien. Deze templates en plug-ins moet je kopen, maar je krijgt er dan bijvoorbeeld “support” bij, zodat je een vraag kunt stellen als iets niet lukt of je een probleem hebt.

Is een gratis thema/template dan drama?
Wanneer je als relatief klein bedrijf een nieuwe website wilt realiseren kan je dit gerust doen met een gratis thema. Er zijn ook zeer goede thema’s die gratis zijn. Het is eigenlijk afhankelijk van wat je precies naar de buitenwereld wilt communiceren en wat voor bedrijf je bent. De kosten van een betaald thema/template variëren tussen de 4 en 70 dollar. Als je speciaal voor jouw bedrijf een thema of plug-in laat ontwikkelen, zal dit vele malen duurder zijn. Je zou kunnen zeggen dat je het zo gek kunt maken als je zelf wilt. Maar ik zou in de meeste gevallen toch kiezen voor kwaliteit (uitgebreide betaalde versie) in plaats van kwantiteit (vele gratis opties). Als je toch een nieuwe website wilt (laten) maken, doe het dan meteen goed. Dit scheelt alleen al heel veel tijd op de langere termijn. En vergeet daarbij niet dat je maar één keer een eerste indruk kan achterlaten bij je (potentiële) klanten.

Schrik overigens niet dat wanneer je het bezoekersaantal en conversies in Google Analytics terug ziet lopen als je een nieuwe website lanceert. Dit komt simpelweg doordat mensen moeten wennen aan de nieuwe website. Het zoeken naar specifieke producten duurt wat langer en je klanten zijn gewend aan de oude website waar ze binnen een paar klikken hun producten konden bestellen. Geen zorgen, dit komt naar verloop van tijd weer goed! Het is lastig om hier een bepaalde tijd voor te rekenen aangezien het bij elke webshop of website verschilt en het ook geheel aan de aanpassingen van de website ligt.

Supergoeie tips onder de afbeelding!!

Tips beginnen met WordPress

Oké, je wilt aan de slag. Wat nu?

Database

Voordat je een database kunt aanmaken, moet je eerst een domeinnaam vastleggen en een hostingpakket kiezen. Als je dat hebt geregeld, kun je aan de slag. WordPress maakt gebruik van een MySQL database. Een MySQL database is een online omgeving waar als het ware al jouw content in bewaard wordt. Zie het als het magazijn van jouw website of webshop, waar je alles (dus al je pagina’s en berichten) netjes in vakken heb geordend. Dat is eigenlijk ook de kracht van WordPress: het bespaart veel ruimte.

Zonder deze MySQL database kun je niets met WordPress. Je moet dus altijd een MySQL database aanmaken om te zorgen dat je website de lucht in gaat. Let er dus op dat je dit controleert bij de aanvraag van je hostingpakket.

“Eigenaren van WordPress websites vergeten niet alleen massaal de software van hun website te updaten, ook updates voor geïnstalleerde plug-ins worden vergeten.“
– W3Techs

Zijn er risico’s verbonden aan het gebruik van WordPress?

100% veiligheidsgarantie heb je nooit. Ook niet als je een website maakt vanaf scratch. Maar er zijn altijd nog beheerders van websites die de software vergeten te updaten, waardoor cybercriminelen de websites eenvoudig kunnen overnemen en gebruiken voor het verspreiden van malware. Malware is software die gebruikt wordt om computersystemen te verstoren, gevoelige informatie te verzamelen of toegang te krijgen tot private computersystemen. Als je malware op je computer hebt staan dan kan dit vervelende gevolgen hebben. Vaak heb je zelfs niet eens door dat dit op je computer aanwezig is. Zorg dus dat je website en alle plug-ins altijd up-to-date zijn, dan verklein je het risico dat je slachtoffer van malware wordt!

WordPress-tips voor nieuwe gebruikers

Tot slot nog een aantal belangrijke tips voor als je WordPress wilt gaan gebruiken of al gebruikt:

  • Permalinks
    Wanneer je nieuwe pagina’s aanmaakt wil je natuurlijk dat de URL er zo uit komt te zien: www.cuttheweb.nl/nieuws-blog en niet als www.cuttheweb.nl/postname%69. Stel daarom altijd je permalinks in. Dit kan je eenvoudig doen door naar ‘instellingen’ te gaan en daar bij ‘permalinks’ te kiezen voor ‘berichtnaam’.
    Werkt het niet? Dan zit het probleem hem (vaak) in de ‘htacces’. Deze kan je via je hostingpartij “refreshen”, en dan lukt het vaak wel.
  • Gebruik zoveel mogelijk betrouwbare thema’s/plug-ins
    Zorg dat je jouw WordPress thema’s en plug-ins van ‘betrouwbare’ websites vandaan haalt. Bijvoorbeeld van WordPress.org. De kans dat je website met malware wordt geïnfecteerd, neemt dan heel erg af. Ook kun je zien hoe vaak een thema of plug-in is gedownload. Dit geeft je al enige indicatie van populariteit. Bij een hoog aantal downloads (bijvoorbeeld meer dan 1.000) mag je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het betrouwbaar is.
  • Verwijder ongebruikte thema’s en plug-ins
    Zeker als nieuwe WordPress gebruiker wil je graag een beetje spelen en wegwijs worden in en met het CMS. Dus varieer je met de thema’s en plug-ins. Logisch. Maar vergeet dan niet om je inactieve thema’s en plug-ins te verwijderen. Heb je een probleem met een plug-in, maar weet je niet welke? Schakel al je plug-ins uit en zet ze vervolgens weer één voor één aan om het probleem te vinden.
  • Doe onderhoud!
    Zoals hierboven al beschreven wil je zorgen dat je website niet in handen komt van cybercriminelen. Daarom is het belangrijk dat je je plug-ins en thema’s bijhoudt en tijdig voorziet van een update. WordPress geeft zelf aan wanneer er een nieuwe update beschikbaar is.
  • Gebruik relevante plug-ins
    Beperk het gebruik van plug-ins op je website. Ze verhogen de laadtijd en kunnen botsen, waardoor je website in het uiterste geval niet meer kan werken. Let daarom op welke plug-ins je gebruikt. Als je een grote plug-in downloadt, maar slechts één functionaliteit hiervan gebruikt, is het zonde van je ruimte. Zoek dan verder naar een andere oplossing.
  • Bedenk een goede gebruikersnaam
    Veel websites hebben maar één gebruiker, de administrator. Een logische vervolgkeuze is dat de gebruikersnaam om in te loggen op jouw website ‘admin’ is. Dit is echter zeer onveilig. Bedenk daarvoor iets anders of maak een nieuw administrator-account. Vergeet hierbij niet om de rechten van het oude admin-account te verwijderen. Dit kan onder het tabblad “Gebruikers”.
  • Zoekmachine-optimalisatie
    Uiteraard wil je goed gevonden worden in zoekmachines. Gebruik daarom de Yoast SEO plug-in. Deze plug-in geeft precies aan hoe ‘goed’ je pagina het doet voor zoekmachines zoals Google. Je kunt ook je “snippet” voor elke pagina aanpassen. Een snippet is dat wat je ziet als je als zoekresultaat in Google naar boven komt, en het is dus eigenlijk je “eerste indruk”. Yoast is ook gemakkelijk te koppelen aan je Google Webmaster Tools, waardoor je relevante informatie krijgt over jouw doelgroep.
  • Win vertrouwen van je doelgroep
    Steeds meer bezoekers hebben meer vertrouwen in een website als contactgegevens duidelijk vermeld staan. Dit geldt met name voor webshops, en het verhoogt daar het conversiepercentage. Heb je geen webshop, dan is het alsnog goed om een e-mailadres en een stukje ‘over ons’ te plaatsen.
  • Gebruik de ALT-tag
    Afbeeldingen zijn een belangrijke factor in de SEO-score van je website. De zoekmachines kunnen (nog) niet goed bepalen waar een afbeelding over gaat. Help ze daar dus mee en gebruik de ALT-tag. Geef in een aantal woorden aan waar de betreffende afbeelding over gaat.
  • Verander je tagline
    Elke WordPress website die je maakt heeft dezelfde tagline: “just another WordPress site”. Deze staat vaak op de ‘homepage-pagina’. Vergeet deze niet aan te passen want deze wordt ook betrokken in de SEO meta-titels van de pagina’s op je website.
  • Maak backups
    Het klinkt cliché, maar maak regelmatig een back-up van je website. Het kan zijn dat je vroeg of laat te maken krijgt met malware, iets dat fout gaat en je niet meer weet terug te vinden. Misschien word je zelfs gehackt. Zorg daarom dat je een back-up maakt van je database en je content op de website. Vaak staat dit in de ‘wp-content map’.
  • Regel een SSL-certificaat
    Onze Bart schreef er al eerder een blog over, maar zorg voor een SSL-certificaat voor je website. Hierdoor win je (onbewust) vertrouwen bij je doelgroep, je website is dan beter beveiligd en, last but not least, Google heeft aangegeven dat dit een ranking factor is. Het is de verwachting dat Google hier in de toekomst meer gewicht aan gaat geven in het algoritme, dus het is zeker aan te raden om een certificaat te regelen.

Enthousiast geworden over WordPress?
Stella en Jordy kunnen allebei heel goed overweg met WordPress en helpen je graag met de realisatie van een nieuwe website of webshop. Ook voor specifieke vragen over WordPress kan je gerust een mailtje sturen. We helpen je graag verder en als we het niet weten, gaan we het gewoon voor je uitzoeken. Laat het weten via jordy@cuttheweb.nl!

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.