Bing Advertising: waarom & wanneer kiezen wij ervoor?

Er bestaan online een aantal zoekmachines. Denk aan Bing, Yahoo of Google. In zoekmachines kan je, de naam zegt het reeds, online zoeken. Maar je kan er als bedrijf ook op adverteren. 

We weten allemaal dat Google de grootste zoekmachine ter wereld is. Met een marktaandeel in Nederland van rond de 96% voor alle devices. (Januari-september 2018).

Bing Advertising: waarom & wanneer kiezen wij ervoor? 1

Bing Advertising: waarom & wanneer kiezen wij ervoor? 2

Op desktop heeft Google in Nederland een marktaandeel van rond de 90%:

Bing Advertising: waarom & wanneer kiezen wij ervoor? 3

Bing Advertising: waarom & wanneer kiezen wij ervoor? 4

En voor mobiel en smartphones ligt dit aandeel zelfs om en nabij de 98%:

Bing Advertising: waarom & wanneer kiezen wij ervoor? 5

Bing Advertising: waarom & wanneer kiezen wij ervoor? 6

Waarom zou je dan toch adverteren via Bing?

De reden daarvoor is eigenlijk vrij simpel: als je doelgroep via Bing zoekt, zou je voor Bing moeten kiezen. “Maar hoe weet ik dan of mijn doelgroep daar zit?” horen we je denken. Dat is een ontzettend goede vraag waar we straks op ingaan. Eerst hebben we het even met je over de achtergrond van Bing en waar ze in de markt staan.

Bing is de zoekmachine van Microsoft. Ze lopen qua marktaandeel achter op Google. Dat komt deels omdat ze ook later zijn begonnen dan Google. Inmiddels is Bing lekker aan de weg aan het timmeren en hebben ze op de desktop een marktaandeel van ongeveer 8% in Nederland (zie tweede grafiek hierboven).

En dáár zit de kracht van Bing. Mensen die een desktop gebruiken. Er zijn nog veel desktops! Denk maar eens aan wat je zelf gebruikt op kantoor en wat er bij de huisarts of een ambtenaar op het bureau staat.

Veel desktops draaien op Microsoft, en aangezien daar de standaard zoekmachine Bing is, hebben ze hier een prachtig marktaandeel wat Google mist.

Vaak horen deze mensen in een wat oudere leeftijdscategorie (50+). Het mooie van deze doelgroep is dat ze vaak wat meer geld te besteden hebben én bereid zijn dat te doen. Moet je ze eerst wel even bereiken.

Wanneer kiezen we voor Bing?

Kies voor Bing als:

  • Je meer bereik wilt hebben dan alleen het Google netwerk. Als je alleen in Google adverteert mis je ongeveer 10% van de markt.
  • Als je doelgroep tot een oudere leeftijdscategorie behoort.
  • Je doelgroep voornamelijk een desktop gebruikt.
  • Als je wat minder budget voor advertenties over hebt. Bing is goedkoper dan Google: er zijn minder adverteerders en dus is er minder concurrentie. Het is niet een hoofdreden, maar wel een mooi pluspunt.

Voldoet jouw doelgroep aan een of meerdere van deze eisen? Dan kan Bing advertising erg interessant voor jou zijn.

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.