Customer Match: Goed of Griezelig?
“Het moet niet gekker worden zeg”, riep een collega toen ze dit artikel las. Met “Customer Match” kun je straks targeten op e-mailadressen in combinatie met doelgroepen. Wat betekent dit voor een ondernemer, en wat betekent het voor de privacy van de gebruiker?
Customer Match; net RLSA, maar dan beter
Google – en vele marketeers – maken al een tijdje gebruik van RLSA, oftewel retargeting lists for search ads. Dit houdt in dat er een cookie wordt geplaatst op het moment dat iemand je site bezoekt, waarna je die persoon je advertentie kunt laten zien als hij zoekt via Google. Remarketing maakt ook gebruik van cookies om mensen die je site al bezocht hebben banners te laten zien die je speciaal voor die groep gemaakt hebt. Het nieuwe Customer Match lijkt eigenlijk veel op dit systeem, maar het verschil zit ‘m in hoe de bezoeker wordt getrackt.
Bij Customer Match wordt de bezoeker namelijk getrackt door middel van zijn of haar e-mailadres. Als bezoekers zich bijvoorbeeld hebben ingeschreven voor een nieuwsbrief of iets hebben gekocht op je site, kun je het bestand met de e-mailadressen uploaden in AdWords. Als deze mensen ingelogd zijn met dat e-mailadres, krijgen ze jouw advertenties te zien. Er moeten wel minstens 1.000 e-mailadressen zijn voor je deze functie kunt gebruiken, die geanonimiseerd en versleuteld worden.
Similar audiences krijgt een uitbreiding
Customer Match wordt ook uitgebreid naar het “similar audiences”-programma van Google AdWords. Nog niet op het display netwerk, dus geen banners, maar op YouTube, GMail en RLSA kunnen je advertenties vertoond worden aan mogelijk geïnteresseerden (op basis van zoek- en browsegedrag, maar ook demografische gegevens). Door die 1.000 e-mailadressen die je hebt ingevuld, kan Google met behulp van “big data” weten wat voor mensen in jouw product geïnteresseerd zouden kunnen zijn.
Is Customer Match ethisch of eng?
Altijd als er een nieuwe uitbreiding komt voor de manieren waarop bezoekers “gevolgd” worden op internet, laait deze discussie weer op – en terecht, vinden wij. Je moet altijd kritisch blijven kijken naar wat er precies gebeurt en welke effecten dat heeft. Google claimt dat de privacy ook hier gewaarborgd blijft; de adressen worden altijd geëncrypteerd en nooit meegezonden. Je krijgt dus nooit inzicht in het online gedrag van één e-mailadres. Naast het feit dat alles versleuteld en geanonimiseerd word, gooit Google na 7 dagen alle mailadressen weg. Op Facebook en Twitter wordt er ook op deze manier geadverteerd, en daar kun je je ook voor afmelden. Dit is ook mogelijk bij Customer Match. Maar, zoals Derk altijd zegt: “Als ik een nieuwe auto wil kopen, dan zie ik liever aanbiedingen voor auto’s dan aanbiedingen voor lippenstift.
Wij gaan ons buigen over dit nieuwe fenomeen. Wat vind jij ervan?
Laat een reactie achter