Verschil conversies Universal Analytics/GA3 en GA4

Deel 3 van Google Analytics 4 (GA4) – doelen/conversies 

In een eerder blogpost hebben we het gehad over het verschil tussen het oude Universal Analytics en het nieuwe Google Analytics 4 (GA4). In deze post gaan we wat dieper in op het verschil in doelen. 

Ook het meten van doelen heeft Google namelijk flink op de schop gegooid met GA4. Het is tegelijk makkelijker en moeilijker geworden om de juiste doelen te kunnen meten. En dat is toch knap van Google. 

Wat voor soorten doelen zijn er? Veel! 

Het is afhankelijk van wat voor site je hebt welke doelen/conversies voor jou interessant zijn. Een conversie wil zeggen dat iemand op je website een gewenste actie heeft voltooid. Hieronder hebben we de meest voorkomende doelen en conversies op een rij gezet. Wil je daar meer over weten? Zie ook het blog van Daisy over ‘wat zijn conversies?’ 

  • Een bezoeker kan wat kopen op je site: 
    • Ook wel E-commerce genoemd. 
  • Een lead:
    • Bijvoorbeeld een formulier waarmee een offerte aangevraagd kan worden. 
    • Maar ook een ingezonden contact formulier. 
    • Een ‘bel me terug’ formulier of knop. 
    • Een ‘ik heb interesse in…’ formulier. 
  • Een download: 
    • Denk aan een whitepaper. 
    • Of .pdf met specificaties van een product. 
  • Klik doelen:
    • Bijvoorbeeld een klik op een telefoonnummer. 
    • Of e-mailadres. 
    • Of een bepaalde button.
  • Bestemmingsdoelen, URL’s/pagina’s:  
    • Denk bijvoorbeeld aan een bedankpagina na het insturen van een formulier. 
  • Overig: 
    • Doelen als iemand x tijd op je website is geweest. 
    • Of een x aantal pagina’s bekeken tijdens haar/zijn sessie.
    • Of sessies met een x% bouncepercentage. 

Elk van deze doelsoort werkt in GA4 net wat anders (dan in Universal Analytics/GA3). We gaan ze één voor één doornemen.

Hoe zien doelen er nu in Universal Analytics/GA3 uit en hoe is dat in GA4?

Ben je nog niet overgestapt naar GA4? Ons advies is dan om dat snel te gaan doen. Per 1 juli 2023 stopt Google namelijk met UA en zie je hierin geen data meer verschijnen, alleen nog in de GA4.  Vergelijk je regelmatig dezelfde maand met het jaar ervoor? Dan is het handig om per 1 juli 2022 ook GA4 te hebben staan.

E-commerce in GA4

Met E-commerce meten we verkopen van producten. Naast de standaard E-commerce, heb je in Universal Analytics de optie: ‘enhanced E-commerce’. Hiermee zie je nog meer in de E-commerce rapporten dan met standaard E-commerce, zoals of er een kortingscode is gebruikt (en zo ja, welke). E-commerce kan vrij ingewikkeld en technisch zijn om te implementeren. De implementatie zelf is vrij technisch (hiervoor moet bepaalde code worden toegevoegd in iets wat de ‘DataLayer’ wordt genoemd. Dan op de bedankpagina, als iemand betaald heeft), en laten wij altijd over aan een developer. Voor een deel komt de E-commerce data terug in GA4 als je dit al op een bepaalde manier in Universal Analytics ingesteld hebt (met zogenaamde ‘events/gebeurtenissen’). Toch is het aan te raden om ook GA4 E-commerce te laten implementeren door een developer. Omdat het net iets anders werkt dan met Universal Analytics. Zie hier. Dit is hoe het E-commerce overzicht in Universal Analytics (GA3) er nu uitziet.

Enhanced E-commerce gegevens in Universal Analytics (GA3).

Dit is hoe E-commerce er in GA4 uitziet.

Enhanced E-commerce gegevens in GA34.

Lead als doel in GA4

Als je ‘lead’ doelen hebt ingesteld in Universal Analytics (wat overigens een must is wat ons betreft als je geen E-commerce partij bent), zie je in UA onderstaand beeld. Uiteraard afhankelijk van welke doelen je hebt ingesteld en welke tijdsperiode je pakt.

Lead doelen in GA3 (Universal Analytics)

In GA4 ziet dat er net weer wat anders uit. Ook het instellen van deze doelen gaat net wat anders. Je moet doelen eerst als ‘events’ instellen en dan pas als conversies in GA4. 

Voor de GA4 conversies, kijk je daarom eerst bij ‘gebeurtenissen’. Daar vink je aan of je wilt dat een gebeurtenis ook een echte conversie moet worden. GA4 heeft standaard al een aantal gebeurtenissen aangemaakt. 

Gebeurtenissen overzicht in GA4

Vervolgens zie je bij ‘conversies’ deze aangevinkte gebeurtenissen als doelen terug komen. Deze zie je alleen terugkomen als ze ook daadwerkelijk zijn behaald in de geselecteerde tijdsperiode.. 

Voorbeeld conversies overzicht in GA4
Verschil gebeurtenissen en doelen – hoe zit dat nou eigenlijk?

Events zijn eigenlijk, ‘gebeurtenissen’ op je website. Dan hoe Google dit ziet en doorgeeft aan Analytics. Sommige gebeurtenissen zijn vrij standaard, zoals een ‘pagina bezoek’, of als iemand naar beneden of boven scrollt. 

Doelen hebben een net wat andere functie binnen Analytics. Zie dit eigenlijk als de belangrijkste gebeurtenissen op je site. Waarvan jij wilt dat  jouw bezoekers deze gebeurtenissen ook gaan behalen op je site. Meestal is dat een aankoop of een contactmoment, zoals ingezonden contactformulier, telefoontje, etc.. 

Dit zegt Google over gebeurtenissen in GA4: 

De gegevens die u in uw rapporten ziet, zijn afkomstig van gebeurtenissen die worden geactiveerd als gebruikers interactie hebben met uw website en/of app. Een page_view-gebeurtenis wordt bijvoorbeeld geactiveerd als een gebruiker een pagina op uw site bekijkt.
Bon: https://support.google.com/analytics/answer/9322688?hl=nl

Dit zegt Google over doelen in GA4:
 
De belangrijkste acties van uw gebruikers meten.
De gegevens in Google Analytics 4-rapporten zijn afkomstig van gebeurtenissen die gebruikers activeren terwijl ze uw websites en apps gebruiken. Als u conversies wilt meten, selecteert u de gebeurtenissen die het belangrijkst zijn voor uw bedrijf en markeert u deze als conversiegebeurtenissen. In Analytics, Google Ads, Google Tag Manager en de gtag.js-bibliotheek kunt u op verschillende manieren met gebeurtenissen werken en conversies bijhouden. 
Bron: https://support.google.com/analytics/answer/9267568?hl=nl&ref_topic=10313214
Google uitleg over verschil tussen gebeurtenissen en conversies in GA4

Conclusie doelen in GA4:

Alhoewel doelen heel anders werken in GA4 dan in UA en het even wennen is aan de nieuwe interface, is het wel vrij duidelijk. Het echte grote verschil met UA zit hem erin dat GA4 veel meer op ‘gebeurtenissen’ bouwt dan dat dit bij UA het geval was. Hierdoor is het instellen van doelen net wat anders dan bij de UA versie.

Ben je nog niet overgestapt naar GA4? Ons advies is dan om dat snel te gaan doen. Per 1 juli 2023 stopt Google namelijk met UA en zie je hierin geen data meer verschijnen, alleen nog in de GA4.  Vergelijk je regelmatig dezelfde maand met het jaar ervoor? Dan is het handig om per 1 juli 2022 ook GA4 te hebben staan. 

Wil je meer weten of hulp ? Neem dan contact met ons op! 

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.