Europese dag van de privacy

Het is vandaag de Europese Dag van de Privacy. Maar wat houdt dat nou precies in? Deze dag is gekozen, omdat op 28 januari 1981 het dataprotectieverdrag werd ondertekend. Onder meer is het de bedoeling dat Europese burgers beter geïnformeerd worden over zijn rechten als het gaat om het gebruik van zijn persoonsgegevens door derden partijen, zoals bedrijven, organisaties en overheden. Een grote verandering die er aan zit te komen is het einde van ‘third party’ (2de alinea meer hierover) cookies door Google in Chrome, bij alle andere grote browsers zijn third party cookies al niet meer toegestaan. Google heeft namelijk aangekondigd tegen het eind van 2023 te zullen stoppen met het gebruik van third party cookies in Google Chrome. Wat betekent dit voor de online gebruiker? Krijgen we geen irritante meldingen meer over het accepteren van cookies? Kunnen we surfen zonder getraceerd te worden?

“Kunnen we surfen zonder getraceerd te worden?”

Een cookie, wat was dat ook al weer? Een cookie is een klein bestandje code dat door een website op de opslag van je PC, tablet of smartphone geplaatst wordt. Hiermee kan jouw online activiteit worden gemeten. First party cookies worden door de website zelf geplaatst. Third party cookies worden door dataverzameling bedrijven verzameld zoals Google en Facebook.

Third en first party cookies

Laten we 1 ding voorop stellen: Het einde van third party cookies in Google Chrome is niet het einde van online gebruik traceren. Buiten third party cookies zijn er nog verschillende manieren om online gebruik te traceren, zoals bijvoorbeeld first party cookies. Het verschil tussen deze twee is dat bij first party cookies de settings van de cookie gemaakt worden door het bedrijf zelf, op hun eigen website. Bij third party cookies is er een derde partij die de cookie heeft gemaakt en deze kan gebruikt worden op elke website die de website code van deze derde partij in zijn website laad.

Toestemming voor cookies geven

Toestemming geven, we komen er allemaal mee in aanraking. Vrijwel elke website geeft een melding over het accepteren van cookies. Zijn deze eind 2023 verleden tijd? Nee, in tegendeel, websites zullen nog steeds verplicht zijn om toestemming te vragen voordat er data mag worden opgeslagen. Zeker in de EU, die data bescherming van persoonsgegevens hoger in het vaandel heeft staan dan een menig ander land. De grote techbedrijven zijn wel bezig om op een andere manier cookies te gaan laten beheren door de gebruiker. Bijvoorbeeld niet meer per website een keuze maken maar per browser. Zodra daar meer over bekend is zullen we dat uiteraard laten weten, blijf daarom op de hoogte via ons blog.

First-party vs third-party cookies (Bron)

Oke, we worden dus nog steeds online getraceerd en we moeten nog steeds toestemming geven. Verandert er dan überhaupt wel iets? Jazeker, het verdwijnen van third party cookies zorgt ervoor dat bepaalde gevoelige informatie niet meer opgeslagen wordt en verkocht wordt aan de hoogste bieder. Third party cookies kunnen namelijk allerlei soorten gevoelige informatie opslaan, zoals individuele IP adressen, gevoelige zoekopdrachten en browsergeschiedenis (van de afgelopen 5 jaar!), gezondheidsinformatie, sexualiteit, familie, politieke gezindheid, religieuze overtuiging, je credit card transacties, je profiel op een dating app, enzovoort. Al deze informatie wordt verzameld door third party cookies en verkocht aan grote advertentie-technologiebedrijven die hiermee vervolgens een profiel maken die het gedrag van gebruikers voorspelt (zegt Cambridge Analytica, je nog wat?). Het zijn precies dit soort taferelen waardoor meer dan ⅔ van de online gebruikers (Privacy by Design, Een Ipsos studie voor Google) het vertrouwen hebben verloren als het gaat om persoonlijke data en het gebruik daarvan.

Vertrouwen moet je verdienen

De opkomst van first party cookies en het eind van third party cookies zorgt dus voor een meer relevante opslag van data, een zinvolle waarde-uitwisseling. Plus je geeft gebruikers meer controle over de data die ze willen geven, als gevolg hiervan vinden gebruikers de advertenties die ze te zien krijgen meer relevant. Het geeft gebruikers volledige transparantie over de data die opgeslagen en gebruikt wordt. Dit zorgt ervoor dat het vertrouwen, wat het afgelopen decennium zo afgebroken was, weer verstevigd kan worden. Hierdoor kunnen gebruikers zich weer veilig voelen met het verstrekken van hun data.

Leuk deze info, maar wat kan ik hiermee?

Als gebruiker van het internet is het wel prettig om te weten dat privacy een steeds belangrijker voorrecht begint te worden in de online wereld. Wat dat betreft een stap in de goede richting. Hiermee probeert Google een stukje vertrouwen terug te winnen wat volgens de online gebruikers zo afgebrokkeld is het afgelopen decennium. 1 ding is zeker, deze wereld van online marketing staat nooit stil, en maakt het daarmee ook gelijk nooit saai.

 

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.