Google Analytics 4 (GA4) – Het nieuwe Google Analytics

“De toekomst begint vandaag” aldus Google. Na een uitgebreide testperiode heeft Google onlangs Analytics 4 (GA4) uitgerold. Deze versie van Google Analytics is per heden ook direct de nieuwe basis geworden. In deze serie blogs geven we meer uitleg over de mogelijkheden, wat dit voor jou als (potentiële) klant betekent en wat de voor- en nadelen volgens ons zijn.

De nieuwe versie is eigenlijk een rebranding en verbeterde versie van de ‘App + Web’ welke vorig jaar als test (beta) is gelanceerd. Het is de eerste grote stap om het platform verder te laten groeien dan het bestaande Universal Analytics. Belangrijk om te weten is dat deze versie voorlopig ook nog naast de oude versie (Universal Analytics) kan blijven draaien.

Deze nieuwe versie is dusdanig anders dat je de huidige data uit de Universal Analytics niet mee kunt nemen naar de nieuwe versie. Als je wilt overstappen dan is het wel slim om voorlopig beide versies naast elkaar te gebruiken. Google zal nog (veel) verbeteringen in Ga4 gaan doorvoeren. En je hebt (nog) geen historische data in je nieuwe GA4 property. In beide properties wordt de data gemeten, maar op haar eigen manier.

Property – wat is dat precies?

Een property ziet Google als een bron waar je een tracking code op/in hebt gezet.

Een bron kan meerdere dingen zijn;

  • Een website (een domein).
    • Of een subdomein (bijvoorbeeld als je een webshop hebt en betaling vindt plaats op een ander domein, meestal iets van mollie.mijnsite.nl.
  • Een trackingcode in MailChimp (of iets dergelijks).
  • Een app waar een trackingcode in zit.
  • Zo zijn er nog meer veel voorbeelden te noemen.

Voor Google is 1 Analytics trackingcode, ongeacht of je die op meerdere plekken hebt staan, 1 property. Het kan dus zijn dat je meerdere properties in 1 Google Analytics account hebt zitten. Bijvoorbeeld als je meerdere sites of apps hebt die je apart wilt meten.

Lees hier wat Google schrijft nog meer over properties

Wat zijn de grote verschillen met Universal Analytics?

De grootste veranderingen zie je eigenlijk al vrij snel wanneer je het ‘nieuwe’ dashboard opent. Google heeft het rapport categorieën anders ingedeeld én een andere naam gegeven. We lichten er een aantal uit:

  • Allereerst heeft Google aan de User Experience (UX) van de nieuwe Analytics gewerkt. Het ziet er op sommige onderdelen qua styling en vormgeving net even anders (en hipper) uit dan de oude Analytics. Dit zorgt ervoor dat het op het begin echt nog even zoeken is waar wat staat en hoe je dit kunt aanpassen. Zie screenshots hierboven.
  • Want één ding is zeker, je kunt veel meer naar eigen smaak inrichten! Wat je ook nog kunt specificeren naar verschillende doelgroepen. Voor ons als marketeer is dat natuurlijk fijn.Onder ‘acquisitie’ vind je niet meer een overzicht (en titel) ‘bron/medium’ van je verkeer. Dit staat in de nieuwe Analytics onder ‘verkeers acquisitie’.
  • In de oude Analytics heb je “doelgroep” waarin je een standaard overzicht kon laten zien van de data van jouw doelgroep. Dat kan je nu helemaal zelf customizen naar eigen smaak. Dit doe je via “configureren doelgroepen”. Waar je vervolgens je doelgroepen kunt toevoegen.
  • Dit geldt overigens ook voor ‘technologie’. Waar je in de oude Analytics direct een overzicht krijgt van bijvoorbeeld welke devices het meeste worden gebruikt, moet je dit in de nieuwe Analytics handmatig aanpassen.
  • Conversies staat nu onder ‘gebeurtenissen’. Daarnaast stelde we in de oude Analytics nog doelen in per weergave. In de nieuwe Analytics doe je dat in de gegevens stream van de property.

Vervolgstappen

Zoals beschreven zullen beide versies voorlopig nog naast elkaar gebruikt kunnen worden. Implementatie van GA4 kunnen wij uiteraard voor je regelen. Houdt er daarbij wel rekening mee dat conversies/doelen of e-commerce metingen in samenwerking met een developer geregeld moeten worden.

Tot slot, de komende periode duiken wij verder in de nieuwe Analytics. Dus houdt onze website en socials goed in de gaten. Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief, dan ontvang je het laatste nieuws gewoon in je mailbox.

Wil je alvast meer weten? Bekijk de ‘walkthrough’ video op YouTube of neem contact met ons op!

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.