Google Shopping Strategie-les

Shoppingcampagnes zijn de meest prominente advertenties in het zoeknetwerk van Google. Sinds de oprichting van dit advertentiekanaal neemt het vertoningsaandeel (het aantal vertoningen en kliks) alleen maar toe. Het laatste kwartaal zagen we die groei voornamelijk in mobiel. Met deze stijging wordt het steeds belangrijker om een gedegen shoppingstrategie op te stellen. Vandaag ga ik je daar een handje bij helpen.

Voordat we daar mee gaan beginnen, pak een glutenvrij biertje uit de koelkast en stel jezelf een paar vragen. De antwoorden op deze vragen, zullen straks uitermate belangrijk zijn bij het segmenteren, opsplitsen en filteren van je Google AdWords shoppingcampagne.

Productcategorieën in Google Shopping

Bedenk hoe jouw verschillende productcategorieën de omzet van je bedrijf kunnen beïnvloeden. Stel daarbij de volgende vragen:

  • Wat zijn je bestverkochte producten?
  • Wat zijn je marges voor de verschillende producten en categorieën?
  • Hebben je producten concurrerende prijzen?
  • Hoe competitief is het advertentie-ecosysteem van jouw merken?
  • Vanuit logistiek oogpunt, hoe goed is je voorraadbeheer en levering naar de klant?
  • Spelen seizoensinvloeden een rol?

Na het volledig beantwoorden van deze vragen voor je gehele productassortiment, zet je een eerste stap richting het succes van je shoppingcampagne.

Voordat we dieper op de strategie induiken, is het belangrijk om eerst de feed geoptimaliseerd te hebben. In mijn vorige blog over Google Shopping lees je hier meer over.

We gaan bijna beginnen met de strategie in Google AdWords… Nog even geduld! Ik wil nog even wat dieper in een aantal nieuwe kansen duiken voor je shopping feed. Door stil te staan bij deze kansen, zal de uitwerking van je strategie straks beter uitpakken.

Maak effectief gebruik van je ‘custom labels’

Het Google Merchant Center (de plek waar je de shopping feed uploadt) laat maximaal 5 shopping labels toe. Deze zijn genummerd van 0 t/m 4, zoals hieronder aangegeven:

custom_label_0, custom_label_1, custom_label_2, custom_label_3, custom_label_4

Voor elk ‘custom label’ kun je een waarde kiezen die aansluit bij de manier van bedrijfsvoering. Deze waarde sluit aan op de vragen die je hierboven hebt beantwoord. Als voorbeeld, we kunnen custom_label_0 gebruiken voor de verkoopcijfers, custom_label_1 voor seizoensinvloeden of custom_label_2 om marges te identificeren. Je kan zelf volledig de invulling geven aan deze labels. Het enige wat niet mag, is een spatie in de nam van de waarde: “verkoop voorjaar” mag dus niet, maar “verkoopvoorjaar” is goed.

Bijvoorbeeld:

custom label Jouw definitie Suggesties voor labels
custom_label_0 Verkoopcijfers bestseller, slecht verkopend
custom_label_1 seizoen lente, zomer, herfst, winter
custom_label_2 marge lage marge, hoge marge

* Elk product kan maar één custom label gebruiken. Als er geen custom label aansluit bij het product, laat dit veld dan leeg.

Product type-attribute

De ‘product_type’-attribute wordt gebruikt om productcategorieën te identificeren gebaseerd op jouw eigen indeling. Deze variabele verschilt dus enorm van de ‘google_product_category’-attributen waar wel regels aan verboden zijn.

Laten we als voorbeeld een wandelwagen nemen voor een pasgeboren kind. De Google Product Category schrijft voor:

Baby en peuter > Baby’s vervoeren > Wandelwagens

Er bestaan echter veel verschillende types wandelwagens. Die zou je op deze manier niet kunnen opsplitsen in je feed. Door de attribute ‘product_type’ in de feed mee te geven, kan dat wel. Een kinderwagen met maxi cosi zou er dan zo uit komen te zien:

Baby en peuter > Baby’s vervoeren > Wandelwagens > Wandelwagen met maxi cosi

Tactieken voor Google Shopping-advertenties

Nu de feed geoptimaliseerd is en er extra attributen zijn toegevoegd, kun je je campagnes filteren of opsplitsen in productgroepen gebaseerd op de waardes die je hebt toegevoegd. Ik ga je twee manieren laten zien waarop je de campagne kunt indelen.

Manier 1: Splits de shopping feed op

Het opsplitsen van productgroepen is de meestgebruikte manier om een shoppingcampagne op te splitsen. In plaats van één bod voor je hele feed, kun je op deze manier je bod op (bijvoorbeeld) product- of merkniveau uitbrengen. Zo krijg je meer grip op het verdelen van je budget.

Klik op het pennetje om je feed op te splitsen in categorieën. Deze categorieën hangen af van de waardes die je opgenomen hebt in je shopping feed.

Google shopping instellen

Vervolgens krijg je dit te zien:

In het voorbeeld hierboven filteren we op producttype. Je kunt verder filteren, bijvoorbeeld eerst op producttype en dan op marge.

Manier 2: Segmenteer d.m.v. de productfilter

Opsplitsen is een goede manier op grip te krijgen op je biedingsstrategie, maar wat als je een budget wilt verspreiden over meerdere productcategorieën? Dat werkt iets geavanceerder. Hiervoor ga je naar de shopping-instellingen en kies je voor de productfilter. Dit filter maakt de campagne zo specifiek dat je er maar één bieding voor instelt.

In het voorbeeld hieronder stel ik een campagne op voor de baby-accessoires die goed verkopen in de zomer met een hoge marge.

Google shopping instellen

Dit filter gaat veel verder dan alleen de standaard targeting-instellingen zoals: tijdstip van de dag, geo-targeting etc. Nu kunnen we veel specifiekere campagnes inrichten en ons budget beter inzetten. Met deze instellingen is (in dit voorbeeld) een ondernemer die babyspullen verkoopt er zeker van dat in de zomer de producten worden vertoond die:

• Er toe doen en niet buiten het seizoen vallen;
• Met beperkt budget de focus wordt gelegd op de ‘revenue drivers’;
• Het meeste rendement uit zijn investering voor Google shopping wordt gehaald.

In de twee voorbeelden hierboven, ben ik heel specifiek ingegaan op verschillende targeting mogelijkheden. Dit was alleen mogelijk omdat de data in de feed geoptimaliseerd is. Nadat alles goed ingesteld is, zou mijn focus bij live gang komen te liggen op het vergroten van het bereik (vertoningsaandeel minimaal 80%) en het uitsluiten van irrelevante termen die niet bij de producten van de desbetreffende klant passen. Ik hoop dat je hiermee je shoppingcampagne naar een hoger niveau kunt! brengen. Mocht je ergens niet uitkomen, neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.