Google toont rechts geen advertenties meer. Paniek?
Afgelopen weekend veranderde Google de indeling van de betaalde zoekadvertenties op de desktop. Er ontstond veel paniek en de geruchten over de gevolgen vlogen in de rondte. Maar is paniek wel terecht? Laten we kijken naar de gevolgen.
Even terugblikken…
Dit veranderde er op 18 februari:
- Er zullen geen tekst advertenties meer getoond worden aan de rechterkant.
- Er zullen 4 in plaats van 3 advertenties vertoond worden op commerciële zoekopdrachten;
- Er zullen 3 betaalde advertenties als eerste getoond worden in de zoekresultaten wanneer het om niet-commerciële zoekopdrachten gaat
- Er zullen 7 in plaats van 11 betaalde zoekadvertenties getoond worden.
De bovenste zoekadvertenties zorgen al jaren voor de meeste bezoekers.
Uit onderzoek van Wordstream blijkt dat voor de invoering van Google, alle zoekadvertenties aan de rechter zijde en onderkant maar 14,6% van alle klikken kreeg. Dat betekent dat het doorklikpercentage van de advertenties aan de bovenkant voor 14x zo veel bezoekers zorgt.
Ook goed om te weten is dat deze verandering alleen maar voor desktop-zoekresultaten geldt. Sinds 2015 is desktop nog maar goed voor minder dan de helft van alle zoekopdrachten. Dat houdt dus in dat de verandering maar invloed heeft op 7,3% van alle zoekopdrachten. Som: rechter advertenties ontvangen 14,6% van alle kliks. Minder dan de helft komt via desktop. Het gaat dus maar om 7,3% van de totale kliks die betaalde tekstadvertenties krijgen. Eigenlijk nog minder dan dat. Want niet alle zoekadvertenties vallen weg; ook onderaan de pagina zullen er nog advertenties getoond worden.
Een bijkomend voordeel voor alle zoekadvertenties: alle advertenties kunnen nu gebruik maken van call-out extentions, sitelink extentions en highlights. Voor de invoering konden alleen de eerste 3 advertenties dat.
Verder zien alle betaalde zoekadvertenties er nu een stuk natuurlijker uit. Dit omdat de zoekresultaten aan de rechterkant zijn weggehaald en de betaalde zoekadvertenties nu overgaan in organische zoekresultaten.
Wat voor gevolgen heeft dit voor de kosten per klik (CPC)?
Uit het onderzoek van Wordstream blijkt dat dit nog onveranderd is. In de grafiek hieronder zie je de ontwikkeling van de cpc van de afgelopen 4 weken via desktop.
Je verwacht dat de 4e advertentieplek nu de grootste winnaar is o.b.v. doorklikpercentage (CTR). Ook dat blijkt niet zo te zijn. In de statistieken blijkt dat de 3e advertentie plek fors meer klikken krijgt:
Google Shopping doet het stukken beter! Doordat de zoekadvertenties aan de rechterkant verwijderd zijn, komen de Google shopping-advertenties beter uit de verf. Sinds de doorvoering zien we een toename in het doorklikpercentage en een groter aandeel in het aantal betaalde kliks.
Waar winnaars zijn, zijn ook verliezers
Bij Google is de enige constante factor: verandering. Al jaren verandert Google veel in zijn algoritme en de lay-out van de zoekresultaten. Daarbij geldt ‘de een z’n dood, de ander z’n brood’. Sinds de invoering blijkt dat:
- de advertentieplekken 5 t/m 7 een kleiner aandeel krijgen in het aantal betaalde klikken;
- het doorklikpercentage van de advertentieplekken 5 t/m 7 flink gedaald is. Logisch, want deze worden nu onderaan de zoekresultaten getoond.
De grootste verliezer is: SEO
Want de organische zoekresultaten worden nu nog verder naar beneden geduwd (De 4e betaalde advertentieplek was voorheen het eerste organische zoekresultaat). Als de bovenste advertenties site-extenties bevatten, is de kans groot dat er op desktopcomputers geen organische zoekresultaten meer in beeld zijn. Dat heeft helaas invloed op de doorklikratio van de organische zoekresultaten.
De komende periode zal blijken hoe groot het effect op SEO zal zijn (wordt vervolgd dus!). Gelukkig blijven er nog genoeg long tail keywords en minder commerciële termen over, waar voldoende organisch verkeer op binnen te halen zal zijn.
Conclusie
Het is een grote verandering die Google doorgevoerd heeft. En ja, de CPC’s zullen vast iets stijgen voor de top-advertenties (voornamelijk commerciële woorden), maar verder zal de impact op Google AdWords denk ik niet eens zo groot zijn als waar veel mensen bang voor zijn. Reden tot paniek lijkt me dus niet nodig! We komen erdoorheen.
Sparren over nieuwste ontwikkelingen? De koffie loopt al door!
Laat een reactie achter