Google Zoekpartners
Google Ads heeft de zoekpartners-optie automatisch aanstaan. Wat betekent die functie? En is het voor jou ook handig om het aan te vinken?
Eh, zoekpartners?
Zoekpartners zijn site partners van Google waar advertenties kunnen worden weergegeven op een pagina met zoekresultaten die gerelateerd is aan een zoekopdracht van een gebruiker. Hierin vallen ook andere Google producten, zoals YouTube.
Waarom zou je deze blog lezen?
Het betreft slechts een klein onderdeel van de totale bezoekers via Google Ads. Als we naar onze cijfers kijken, is het gemiddeld nog geen 5% van het totale verkeer uit campagnes in het Zoeknetwerk (Search & Shopping in dit geval) en ruim 2% van de kosten die er zijn gemaakt.
Maar goed, 2% van een dagbudget van €100,-, is wel ruim €60,- in de maand. Voor ons genoeg reden om er dieper in te duiken. Zeker omdat de functie standaard is aangevinkt door Google.
Resultaten
Als we de resultaten van een periode van een jaar met elkaar vergelijken in circa 25 Google Ads accounts, scoort zoekpartners gemiddeld minder goed dan Google zoeken.
Netwerken | Vertoningen | Klikken | CTR | CPC | Kosten | Conversies | Conversiepercentage |
Google Zoeken | 31.305.093 | 1.476.032 | 5,64% | € 0,48 | € 297.897,69 | 52.164,45 | 3,83% |
Zoekpartners | 14.427.842 | 76.004 | 0,48% | € 0,29 | € 6.610,92 | 2.404 | 2,51% |
We kijken in dit geval voornamelijk naar verhoudingen, dus de CTR (Click Through Rate, oftewel het doorklikratio), gemiddelde CPC (Cost Per Click: gemiddelde kosten per klik) en conversiepercentages om een eerlijke vergelijking te kunnen maken.
Uit bovenstaande gegevens kunnen we de volgende conclusies trekken:
- De CTR ligt veel lager bij zoekpartners, dat kan een negatieve invloed hebben op de kwaliteitsscore. (Schatting van Google van de kwaliteit van je advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s.)
- En dit kan een negatieve invloed hebben op de vertoningen van je advertenties.
- De gemiddelde CPC ligt lager bij zoekpartners: de kosten per bezoeker liggen lager.
- Het conversiepercentage ligt lager bij zoekpartners. Er komen in verhouding minder conversies uit bezoekers via zoekpartners dan via Google zoeken.
Op accountniveau kan je ook een vergelijking maken in kosten per conversie. In dit geval is dat belangrijk omdat de CPC lager ligt. Dat zou kunnen betekenen dat de kosten per conversie bij zoekpartners ook lager ligt. Grote kans dat je zoekpartners dan actief laat. Het conversiepercentage ligt een stuk lager, maar de kosten per klik ook. Het kan daarom zomaar zijn dat de kosten per conversie wel positief zijn uit zoekpartners.
Hoe dan?
Op campagneniveau selecteer je een segment, waarbij je vervolgens kiest voor Netwerk (met zoekpartners).
Bij campagnes uit het Zoeknetwerk wordt dan een splitsing gemaakt tussen Google Zoeken en Zoekpartners. Als je Display Select hebt aangevinkt, zul je die resultaten hier ook terugzien.
Inzichtelijker dan dit kunnen we het helaas niet maken, want we kunnen op partnerniveau de prestaties terugzien.
Wat heb je hieraan?
Er zijn scenario’s te bedenken waarin je ervoor zou kunnen kiezen om de zoekpartners uit te schakelen (via Campagne-instellingen → Netwerken). Zoekpartners wordt automatisch aangevinkt, maar dat hoeft niet altijd gewenst te zijn. Hieronder een aantal voorbeelden:
“Er is een beperking in budget en geen ruimte voor budgetverhoging.”
Check de resultaten van zoekpartners. Presteert dit in verhouding minder goed, overweeg dan om zoekpartners uit te vinken zodat het budget alleen aan Google Zoeken wordt besteed.
“De resultaten zijn veel minder dan Google Zoeken”
Waarom zou je dan budget uit blijven geven aan Zoekpartners? Afhankelijk van je doelstelling kan je hier een weloverwogen keuze in maken. Is je doel naamsbekendheid genereren? Dan kunnen we ons zo voorstellen dat je je meer op de vertoningen richt in plaats van aantal klikken, CTR en conversies.
“Ik heb een Grants account”
Bij Grants campagnes mag je niet adverteren bij Zoekpartners en mag dit sowieso niet aangevinkt staan.
“Maar als jullie zien dat het vrijwel altijd slechter presteert, waarom zou ik dit dan aanvinken?”
Hoe dit presteert is geheel account afhankelijk en wij nemen dit soort beslissingen voor een account altijd op basis van data uit dat specifieke account. In sommige gevallen zien we namelijk wel een betere prestatie of is er ruimte in budget en een groter bereik gewenst.
Er zijn heel veel scenario’s te bedenken! Heb je hulp nodig, heb je vragen of ben je het ergens niet mee eens? Laat van je horen via een reactie, mail of belletje!
Laat een reactie achter