Hoe ziet marketing er in de toekomst uit?

“Om de toekomst te begrijpen, moeten we ons verleden bestuderen”. Een citaat dat door meerdere belangrijke wetenschappers en historici is geopperd. Maar geldt dit ook voor marketing? De term marketing kwam als eerste tevoorschijn in de 16de eeuw, toen werd het omschreven als ‘het proces van kopen en verkopen op een markt’. Als je terug zou kunnen gaan in de tijd en die mensen probeert uit te leggen hoe marketing vandaag de dag eruit ziet, zou het onmogelijk zijn om dit voor die mensen begrijpbaar te maken. Waarschijnlijk zal het voor ons net zo onbegrijpelijk zijn als we honderden jaren in de toekomst proberen te kijken. Laten we daarom een kortere periode pakken en ongeveer 10 jaar in de toekomst proberen te kijken.

Facebook heeft in 2021 meer dan 100 miljard dollar aan advertentiekosten gegenereerd. Dat is veel geld, erg veel geld voor één jaar. Zeker als je bedenkt dat er 10 jaar geleden nog helemaal geen Facebook Ads bestond. 10 jaar geleden zag de wereld van marketing er totaal anders uit dan nu. Maar het is niet zo dat er toen geen grote marketingbudgetten waren, alleen werd het vooral ingezet in traditionele media zoals radio en TV. Als je dan ook nog eens de grote giganten zoals Google en Amazon meerekent, krijg je best een goed beeld over hoe de marketinguitgaven zijn veranderd in de afgelopen jaren. Als er, in die korte periode, honderden miljarden euro’s aan advertentiekosten zijn verschoven van een medium naar een ander, geeft dit wellicht ook een indicatie over hoe anders deze marketingwereld eruit ziet over 10 jaar.

Een fascinerend weetje: marketing technology solutions, ofwel oplossingen voor marketingdoeleinden d.m.v. technologie (bijvoorbeeld een SEO automatiserings-software programma zoals Semrush), groeide van 150 oplossingen in 2011, naar 8000 oplossingen in 2020 (Martech 5000). Dat is een groei van 5233% in 9 jaar tijd! Het is niet onredelijk om aan te nemen dat deze groei de komende jaren door gaat zetten.

Martech 5000

Oke, tijd om mijn glazen bol tevoorschijn te halen. Na deze wat te hebben afgestoft geeft het mij een glimp van de marketing-toekomst! Ik zie 7 grote veranderingen voor de komende 10 jaar in de wereld van marketing. Deze bevindingen zal ik hieronder delen.

Adverteren op basis van locatie en AR (augmented reality) technology

Adverteren op basis van locatie is al iets van deze tijd. Maar in de toekomst zullen er steeds meer marketinguitgaven naar toe gaan. Rond 2027 zullen er in de wereld 41 miljard IoT (Internet of Things) apparaten zijn (Internet of Things rapport). Dit zijn eigenlijk alle apparaten die verbonden zijn met het internet. Als je die gegevens pakt, plus de opkomst van 5G en de evolutie van AI (artificial intelligence), zal de wereld hyperconnected zijn.

Er ontstaan nieuwe manieren om te adverteren. Om een voorbeeld te noemen: stel je wordt wakker en je zoekt op je telefoon naar nieuwe schoenen. Je ziet een advertentie die je aanspreek en klikt er op maar koopt nog niets. Later die dag, terwijl je je kinderen ophaalt van school, rijd je langs een bushokje met een AR (Augmented Reality) display, deze display merkt dat jij er langs rijd en laat je dezelfde schoenen zien als op de advertentie van die ochtend. Een voorbeeld van hoe location-based adverteren eruit kan komen te zien in de toekomst.

Advertenties die zijn geoptimaliseerd voor bots

Yup, dat lees je goed, in de toekomst gaan we bots targeten met onze advertenties. Mensen hebben steeds minder tijd om alledaagse routine activiteiten te (willen) doen en simpele beslissingen te maken. Met een wereld waarin steeds meer IoT (Internet of Things) apparaten zijn, zullen deze apparaten bepaalde mogelijkheden hebben om aankopen te doen. Denk aan een koelkast die zelf boodschappen besteld op basis van voorraad en wat jij in huis wil hebben. Om maximale winst te behalen, zullen bedrijven dus moeten optimaliseren om persoonlijke shopping AI tools tegemoet te komen.

Adverteren op hersen-interface

Elon Musk en zijn team van wetenschappers zijn druk bezig om Neuralink een werkelijkheid te maken. Hiermee zou je met een chip in je hersens kunnen communiceren met apparaten, en kan de chip mogelijke ziektes zoals dementie of verlamming aanpakken (omdat er hierbij elektronen in de hersenen niet meer met elkaar communiceren).

Mocht dit een commercieel succes worden, is het niet onredelijk om te denken dat bedrijven hier een slaatje uit willen slaan door direct te adverteren naar onze hersenen toe. Oke, ik zal de eerste zijn die toegeeft dat dit misschien een beetje dystopisch en eng klinkt. Plus de mogelijke ethische en privacy kwesties die hieraan verbonden zijn zullen nog allemaal obstakels vormen voordat het zover is.

Kortere advertenties zullen het beter doen in de toekomst

Attentie is de meest belangrijke valuta in marketing. Dagelijks krijgen we rond de 5.000 advertenties te zien (Likely to see an ad). De meeste onthouden we niet eens. Maar dit zijn er vele malen meer dan vroeger. Lange advertenties met veel storytelling zullen minder effectief worden, niet omdat we het niet leuk vinden om een verhaal te horen, maar simpelweg omdat we de tijd niet hebben. Het kan dus zomaar zijn dat een videoadvertentie van 60 seconden lang, over 10 jaar nog maar 45 seconden duurt. Het zal een nieuwe uitdaging worden voor merken en bedrijven om krachtige boodschappen toe te voegen aan je advertenties terwijl je het ook korter moet maken. En daar worden wij wel blij van!

Kwalitatieve en originele content

Met de evolutie van AI zal het toegankelijker worden om hele stukken content te maken voor allerlei doeleinden, van SEO optimalisatie tot complete social media posts. Sommige van deze content zal ook nog eens goed zijn. In de toekomst is het mogelijk om AI het meeste van dit werk te laten doen (in enkele seconden!). En ook nog eens goedkoop genoeg zodat de meeste bedrijven het kunnen gebruiken. De vraag is alleen of het ook echt goed genoeg zal zijn? Zullen we, over 10 jaar, nog steeds het verschil kunnen merken tussen iets wat een bot geschreven heeft of een mens? Zal het ons überhaupt iets uitmaken? Wie weet. Maar ik denk dat mensen originaliteit, creativiteit en authenticiteit zullen blijven waarderen.

Auto gebaseerde advertenties

Over 10 jaar zullen de meeste auto’s geautomatiseerd zijn en zelf kunnen rijden, plus de interconnectie met andere apparaten. Wat doen we als we niet meer hoeven op te letten met autorijden. Kijken we een film? Praten we met klanten? Luisteren we muziek terwijl we op internet aan het surfen zijn? Wat als de volgende generatie auto’s slimme schermen hebben waarvan adverteerders gebruik kunnen maken. Met display ads kan je getarget worden terwijl je naar je werk gaat.

Try Before You Buy marketing

Natuurlijk wordt Try Before You Buy marketing vandaag de dag al gebruikt, maar dit zal in de toekomst een nieuw jasje krijgen. Met de opkomst van nieuwe VR (Virtual Reality) en AR (Augmented Reality) technologieën zullen bedrijven nieuwe mogelijkheden maken om potentiële klanten te werven. In plaats van dat je naar een restaurant gaat waar je nog nooit geweest bent, met de mogelijkheid dat je de atmosfeer niet leuk vindt daar. Zullen er nieuwe bedrijven ontstaan die VR en AR gebruiken om de ervaring te creëren van het restaurant zonder er daadwerkelijk heen te gaan. Als je die VR of AR ervaring van dat restaurant aanstaat, kun je er daarna heen gaan. Er zullen dus nieuwe manieren van Try Before You Buy komen.

Oke, dat is alles wat mijn glazen bol heeft laten zien. Sommige dingen spreken mij wel aan, terwijl andere dan weer een beetje dystopisch klinken. Natuurlijk is de toekomst niet in steen vastgelegd, en weet niemand wat er voor ons in het verschiet ligt. Maar het is wel interessant om hierover te speculeren en waar mogelijk op anticiperen. Degene die anticipeert wordt niet gepasseerd. Tot de volgende!

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter