Linkbuilding: belangrijk en riskant

De meningen zijn verdeeld in marketing-land. Werkt linkbuilden nog wel? Sommige bronnen zeggen dat Google al lang niet meer kijkt naar hoe vaak een bepaald domein of een bepaalde website aangehaald wordt op andere sites. Anderen zijn nog steeds druk bezig om hun link op zo veel mogelijk websites te krijgen. Wat werkt, wat niet, en waarom zou je er eigenlijk überhaupt aan beginnen?

Wat en waarom?

Linkbuilding wil zeggen: zorgen dat jouw domein of webadres genoemd wordt op andere websites. Op die manier stijg je in de zoekresultaten van Google op een organische (niet-betaalde) manier. Hoe beter en relevanter de site is waarop je genoemd wordt, des te meer je stijgt in de zoekresultaten. Zo kun je via linkbuilding dus “gratis” verkeer verdienen. Google doet dit omdat websites die vaak genoemd worden op het internet vaak waardevolle informatie bevatten.

Linkbuilding vroeger

Vroeger, toen Google nog een stuk jonger was, maakte het niet uit waar je pagina vermeld werd; hoe vaker, hoe beter. Men plaatste daardoor te pas en te onpas links op allerlei plekken. Dit werkte het zogenaamde spammen enorm in de hand. Gelukkig werd Google al snel slimmer. Als jouw webpagina gaat over speelgoed en je wordt genoemd tussen 50 andere links die niets met speelgoed te maken hebben, wordt Google achterdochtig. De kans dat het een relevante pagina is waar je op genoemd wordt, daalt, en daarom is de vermelding voor Google ook niets waard. Het is zelf zo dat Google je kan “afstraffen” door je site te laten dalen in de zoekresultaten. Tegenwoordig moet je dus voorzichtig zijn met waar je je link laat plaatsen. Je domein zomaar in het rond strooien kan je website schaden!

Het nieuwe linkbuilding

Wat kun je dan wel doen? Google vindt veel links naar een website nog steeds een goed teken. Die links moeten dan wel geplaatst zijn op pagina’s die er echt iets mee te maken hebben, liefst met een korte beschrijving erbij van waar de link over gaat. Dat wordt steeds moeilijker. Links op startpagina’s helpen nog wel, zij het minder dan eerst, en zijn soms vooral een goed begin. Het allerbeste is zorgen dat je gewoon goede inhoud op je site plaatst – dan gaan mensen vanzelf wel links naar je plaatsen. Dit wordt ook wel “linkearning” genoemd: links verdienen, in plaats van bouwen. Nieuwtjes, blogs, nuttige informatie, et cetera; via social media kun je je goede inhoud verspreiden om onder de aandacht te brengen, en dan wordt linkbuilden ineens makkelijk omdat andere mensen het dan voor je gaan doen.

Reageren op fora

Vroeger was dit een populaire manier van linkbuilding: een account aanmaken op een forum en dan op (toepasselijke of ontoepasselijke) topics reageren met een link naar jouw website. Je raadt het al: daar zijn de meeste forumbeheerders niet blij mee. Dit wordt in een gunstig geval gezien als reclame, en in een minder gunstig geval als spam, waarbij je de toegang tot het forum kan worden ontzegd. Ga hier dus zeer voorzichtig mee om. Sommige forumbeheerders laten je een link naar je bedrijf in je “handtekening” zetten (waarmee je ieder bericht ondertekent) op voorwaarde dat je een regelmatige en nuttige bijdrage aan het forum levert die dus niets te maken heeft met je bedrijf. De vraag rijst hoe nuttig dit is. Behalve dat het zeer arbeidsintensief is, is het namelijk zo dat jouw handtekening onder alle berichten verschijnt, dus ook die berichten die misschien niets met je bedrijf te maken hebben. En dat is dus weer een link die je eigenlijk niet wilt hebben.

Matt Cutts, de bekendste “spamfighter” van Google, legt in deze video uit hoe “onnatuurlijke links” de zoekresultaten van je website kunnen beïnvloeden.

https://www.youtube.com/watch?v=fh1MS4c3fzw

Guest blogging

Guest blogging gebeurde in de afgelopen jaren steeds meer. Bij guest blogging benader je een website waar je graag op wilt staan, en bied je aan een blog te schrijven voor op hun website. In die blog ( of eronder, erboven, et cetera) refereer je aan de blog op je eigen site. Op deze manier wordt het verkeer naar beide websites groter en zijn beide partijen dus blij. Het nadeel van guest blogging is dat er veel misbruik van gemaakt is, waardoor het een deel van zijn waarde heeft verloren. Desondanks kan het nog steeds van nut zijn – mits beide blogs een daadwerkelijke, op zichzelf staande waarde hebben, en de blog die geschreven wordt dat ook heeft.

Linkbuilding software

Er is ook veel software beschikbaar om te helpen bij linkbuilding. Deze programma’s zoeken bijvoorbeeld uit op welke sites je concurrenten genoemd worden. Dan kun je kijken of dat een site is waar jij ook wel genoemd zou willen worden. In zo’n geval kun je contact opnemen met de webmaster. Het probleem is echter dat je die webmaster wel iets te bieden moet hebben. Met alleen “alsjeblieft” kom je er over het algemeen niet – en dat is ook terecht. Mensen zouden naar je moeten linken omdat zij dat willen doen, niet omdat je het zo aardig vraagt.

Als je moet betalen om een link ergens te plaatsen, is dat (een enkele uitzondering daargelaten) meestal niet een website waar je vermeld wilt worden. Google probeert dit soort websites op te sporen en de waarde van de links te verminderen. Google houdt er niet van als er geld (of gratis spullen) worden uitgedeeld in ruil voor irrelevante links. Een goede indicator is vaak simpelweg “gezond verstand”.

Een andere manier van linkbuilding is het opzoeken van bloggers die schrijven over jouw onderwerp en hen bijvoorbeeld een sample van je product te geven om er een review over te schrijven. Maar ook hier is voorzichtigheid geboden. Iemand die blogt over auto’s moet niet ineens gaan schrijven over mascara. Daarnaast ziet Google dit ook weer als een soort “betaalde link”, dus als Google er achterkomt dat je dit (vaak) doet, word je afgestraft. Een kanttekening hierbij is dat Google dit alleen handmatig kan achterhalen. Als je er voorzichtig mee bent, kun je dit dus – in beperkte mate – toepassen.

Maar hoe krijg ik ze dan zo ver?

Verreweg het moeilijkste aan linkbuilding is mensen overhalen om een link naar je website te plaatsen. Aan de andere kant, als je het goed aanpakt, hoeft het lang niet zo ingewikkeld meer te zijn. Je moet alleen bepalen wat je “hook” is; datgene dat mensen boeit. Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • Goede inhoud
  • Interessante data of grafieken
  • Goede producten of services
  • Nieuws
  • Grappige of controversiële inhoud
  • Instructies of informatieve filmpjes
  • Mooie plaatjes

Moraal van het verhaal

Als je linkbuilding gaat doen, is dat niet langer een los stukje waarbij je zomaar mensen e-mailt en vraagt of ze een link naar je willen plaatsen. Linkbuilding is een integraal onderdeel van je website geworden, want als je website niet helemaal top is, kun je niet meer linkbuilden.

Voordat je iemand vraagt om een link naar je te plaatsen, stel jezelf dus deze vraag: “Als ik niets met mijn bedrijf te maken had, en ik kwam op deze site, zou ik dan langer dan een minuut blijven?” Als het antwoord “ja” is: top. Is het antwoord “Nee”? Bedenk dan eerst wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat jouw site interessanter wordt – zowel om te lezen als om naar te linken.

Hulp nodig? Wij helpen je graag. Neem bij vragen gerust contact met ons op.

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.