Mythes der Marketing: Klinkt goed, klopt niet

Er zijn een heleboel mythes rondom marketing, met name als het over online marketing gaat. De meeste van deze mythes zijn allang ontkracht en behoeven geen uitleg meer. Er zijn echter een paar hardnekkige verhalen waar veel mensen nog waarde aan hechten, terwijl ze niet (meer) kloppen. Met name de volgende vijf…

1. Marketing is altijd beter dan geen marketing

Onzin. Marketing kost geld. In veel gevallen kost het zelfs veel geld, zeker als je gaat adverteren op televisie, radio of via betaalde advertenties. Soms leveren die advertenties minder op dan ze gekost hebben. Marketing is dus niet altijd, sowieso, in ieder geval goed. Aan de andere kant: goede marketing is wél altijd beter dan geen marketing! Als je campagnes slim zijn en je content goed is, levert marketing zeker op wat het gekost heeft – meestal zelfs vele malen meer!

2. Marketing die met vaste regels werkt is goede marketing

Er zijn maar heel weinig Gouden Regels in de (internet) marketing. Geen enkel bedrijf is hetzelfde, en daar komt nog bij dat de huidige online wereld elke minuut aan het veranderen is. Regels als “Je moet x procent van je omzet aan marketing besteden” of “Ieder bedrijf moet vernieuwend en innovatief zijn”, zijn nooit op elke situatie zonder meer toepasbaar. Een vuistregel is een prima begin, maar blijf altijd kritisch en kijk goed naar wat jouw bedrijf nodig heeft.

3. Al mijn klanten zitten op internet / Geen van mijn klanten zit op internet

Het internet is een extreem waardevol platform voor marketing. Meer dan de helft van alle Nederlanders boven de 12 jaar is te vinden op social media, en 98% van de bevolking maakt gebruik van het internet. Een website is tegenwoordig bijna een vereiste voor ieder bedrijf, en een goede website kan enorm bijdragen aan het succes.

Tegelijkertijd zijn er nog steeds mensen die niet, of zeer sporadisch, gebruik maken van het internet.  Zelfs de mensen die er wel gebruik van maken, zijn nog niet op de hoogte van alle mogelijkheden die het biedt. Iemand die naar Internet Explorer kan gaan en zijn e-mail kan checken, heeft misschien nog niet uitgevonden dat je ook een taxi kunt bestellen, kaartjes voor een film kunt kopen, of  opzoeken wat de snelste manier is om een kip te ontdooien. Deze mensen zul je op een andere manier moeten benaderen.

4. Een hoge click-through rate betekent dat de campagne goed is

Als 10% van alle mensen die je advertentie zien, er ook op klikken, hoe kan dat dan niet goed zijn? Kliks zijn toch altijd goed? In werkelijkheid hangt het succes van een campagne samen met nog veel meer andere factoren. Komt de advertentie uit op een pagina die relevant is? Is de advertentie niet misleidend? Hoe lang blijft iemand gemiddeld op je pagina? Bezoekt hij of zij nog andere delen van je website? Wat is het conversiepercentage? Komen ze nog een keer terug? Als je een vast bedrag per klik betaalt, iedereen klikt op je website en vervolgens koopt niemand iets… Dan kun je net zo goed de geldbiljetten bij het oud papier doen.

Trek niet te snel conclusies. Een hoge click-through rate geeft aan hoe veel mensen er geklikt hebben; niets meer en niets minder.

5. Als de content goed genoeg is, gaat de rest vanzelf

Goede inhoud is stap 1 van elke website. Maar bekendheid gaat niet vanzelf en niet over één nacht ijs. Mensen moeten wel weten dat jouw geweldige website bestaat – ze zullen er zelf niet zo gauw naar op zoek gaan. Ook als ze al op de hoogte zijn van het bestaan, moet je ze er soms aan herinneren. Coca Cola is het bekendste merk van de hele wereld, maar tegelijkertijd wordt er nog steeds enorm veel reclame voor gemaakt. Het marketingbudget moet enorm zijn, maar het is niet meer zo simpel als “oorzaak-gevolg”: ze doen veel marketing omdat ze veel geld hebben omdat ze veel marketing doen… et cetera. Kortom, de frisdrank moet lekker zijn, maar hij wordt toch niet gekocht als mensen er niet constant op gewezen worden.

Heeft u vragen over internet marketing, of hulp nodig bij het opzetten van een campagne? Wij helpen u graag. Neem contact op met info@cuttheweb.nl.

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter