“Nauwelijks technische kennis nodig voor SEO”
Vorige maand publiceerde Jayson Demers een blog waarin hij zei dat je “nauwelijks technische kennis nodig hebt” om een goede SEO op te zetten. Dit heeft een storm van tegengeluid en verontwaardiging opgeroepen, en zelfs een reactie van Rand Fishkin, een grote naam in de SEO-wereld.
Moderne SEO – geen technische kennis nodig?
Jayson Demers stelt dat de moderne SEO veel gestroomlijnder is dan hij vroeger was, en dat alles wat we vandaag de dag weten over Google “hear-say” is. Daar heeft hij gelijk in. Op een paar programmeurs na weet niemand op de hele wereld precies waar Google naar kijkt bij het bepalen van de ‘waarde’ van een site. We weten alleen wat werkt door experimenten en door wat Google ons vertelt. Als je aan Google vraagt “Wat moet ik doen voor een goede zoekmachine optimalisatie?” krijg je bijna altijd hetzelfde antwoord: zorg voor goede, unieke content en houd je bounce rate (het percentage dat meteen weer weg is op je site) laag.
Ziet goede SEO er echt zo eenvoudig uit?
Volgens Jayson is er maar één ding dat Google belangrijk vindt, en dat is “blije gebruikers”. Dus als Google ziet dat gebruikers blij worden van je site, word je beloond met een betere positie in zoekmachines.
Een tegengeluid: technische kennis is wel degelijk van belang
Rand Fishkin benadruk ten eerste dat Jayson Demers een aantal intelligente dingen zegt. Zo is het inderdaad niet nodig om een programmeur te zijn om een goede SEO neer te zetten. Er is echter nog wel een verschil tussen “programmeur” en “nul technische kennis”. Technische kennis over HTML of CSS is misschien geen harde eis, maar het kan heel erg helpen bij het oplossen van problemen die iemand zonder die kennis absoluut niet zou herkennen.
De twee eisen die Jayson Demers stelt (goede content en een laag bouncepercentage), en de vijf tips om daaraan te voldoen, zijn volgens Rand Fishkin niet afdoende. Hoe komt het dat een site met een laag bouncepercentage en goede content alsnog weinig verkeer krijgt? Er zit nog veel meer achter dan alleen goede tekst, namelijk dingen als:
- een goede sitestructuur voor crawlers;
- de juiste errorcodes op de juiste momenten;
- kennis over dubbele content en hoe ermee om te gaan;
- het creeëren van goede ‘snippets’;
- een mobiel-vriendelijke website;
- etc…
We zullen de volledige lijst hier niet opnoemen, maar er komt heel wat meer bij kijken.
Of lijkt het meer hier op?
Waarom is het artikel dan zo populair?
Eén van de redenen waarom het artikel van Jayson Demers het zo goed doet, is dat het nu eenmaal een heel aantrekkelijk idee is: “Als ik maar goed mijn best doe, krijg ik vanzelf verkeer en heb ik al die technische rompslomp niet nodig.” Was het maar waar. Hoewel de gedachte “blije bezoekers is meer verkeer” tot op zekere hoogte een correlatie heeft, is die correlatie veel lager dan de 1-op-1 ratio die Jayson Demers doet vermoeden.
Meer weten over SEO? Vragen staat vrij. We horen graag van je.
Laat een reactie achter