Raak niet in paniek, maar pak je kansen als ondernemer
Dit is een bizarre situatie… en mogelijk gaat het nog even gekker worden en zitten we allemaal thuis.
Rij je richting een boom? Kijk dan NIET naar de boom
Toch biedt zo’n situatie ook altijd kansen – voor wie snel reageert. Rij je richting een boom, dan leer je dat je niet naar die boom moet blijven kijken. Juist dan ga je ‘m vol raken.
Dat zijn wij maandagmorgen 16 maart, eerste ‘thuiszit maandag’, dan ook direct gaan doen: zorgen dat we naar iets anders kijken om die boom aan onze klanten (en onszelf) voorbij te laten gaan. En dit werd een hele mooie ochtend… We delen graag wat er hier gebeurde.
De situatie – omvallen hoeft zeker niet!
De overheid heeft ons belooft snel in te grijpen en te zorgen dat we kunnen doordraaien. De 17e of 18e worden de eerste maatregelen voor ondernemers bekendgemaakt. Belasting betalen kunnen we al even uitstellen, arbeidstijdverkorting is voor velen al een optie, subsidies om cash flow in gang te houden zijn in de maak.
De overheid zal wel moeten; als we massaal omvallen dan wordt dit een veel duurder en problematischer verhaal. Kortom: we hebben het vertrouwen dat we daar onze weg wel in vinden. Maar hoe maken we van dat ‘overleven’ een kans?
Wat heb je nou eigenlijk te bieden?
Het eerste is: bedenk wat je je klanten wel kan bieden waar ze behoefte aan hebben? Welk probleem hebben ze nu acuut waar jij een oplossing voor kan bieden? Denk verder dan je normale product of dienst… Zie straks enkele voorbeelden.
Werken op afstand? Doen we al jaren!
Ik neem onszelf even als voorbeeld: voor ons is een ding niet anders dan andere dingen: werken op afstand. Omdat we weten hoe dat werkt checken we bij alle klanten vandaag even of ze dat ook weten en kunnen en of we daar bij kunnen helpen. Zie hier ons blog over werken op afstand.
Nederland (en de wereld) gaat massaal online.
Een ander ‘zeker’ ding is dat Nederland (en de wereld om ons heen) massaal online gaan. Al zijn zelfs!
Ze / we zullen nu geen (grote) aankopen doen op dit moment, maar we kunnen mensen wel laten dromen van onze reis, ons restaurant, onze uitjes… en zo database opbouwen, mensen verzamelen die interesse hebben, perspectieven bieden die we later weer kunnen gebruiken om onze concurrenten voor te zijn.
Overigens: webshops die al jaren online zijn deden het dit afgelopen weekend beter dan in maanden! Er wordt dus wel degelijk nog gekocht.
Maar ik zie geen kansen voor ons…!?
Dat kunnen we ons voorstellen. Dit ‘omdenken’ is lastig. In paniek kijk je naar die boom… Snappen we… maar als je dat voorbij bent: we moeten door. Bel ons gerust voor een beetje meedenken, dat kost niets.
Maar concreet: wat bedenken jullie dan?
Wij zijn vanmorgen door onze klantenlijst gegaan en hebben gekeken naar waar de kansen liggen. We zijn nu al onze klanten aan het bellen met die ideeën. Waar moet je dan aan denken?
- We hebben een autoverhuurder (klant) en een horecagelegenheid bijeengebracht om te kijken of de horecagelegenheid kan gaan bezorgen met de auto’s van de verhuurder.
- We denken (en bouwen wellicht) mee bij een trainingsbureau (klant) die nu heel snel een online training gaat aanbieden over thuiswerken.
- Een club die voorstellingen aanbiedt aan scholen over seks, drugs & pesten gaat dit nu wellicht versneld online doen als een struikje onderwijs en online kinderopvang.
- We gaan een fysiotherapeut helpen zijn klanten op afstand te begeleiden.
- Een organisatie die salarisadministratie doet helpen we hun trainingen en begeleiding online te doen.
- We onderzoeken de mogelijkheden met een leefstijlcoach om online ‘borrels en gerechten’ te organiseren.
Noem maar op… er is niet 1 klant waar we geen idee bij hebben. Ideeën en hulp gegarandeerd dus 😉
Hoe dan?
De meesten weten niet hoe je dat (online) moet organiseren. Omdat wij al jaren op afstand werken en al jaren online ‘doen’: we helpen graag! Net als online je doelgroep bereiken om te vertellen over je nieuwe of aangepaste diensten en/of producten. Of het ‘online verkopen’ met de middelen die we hebben.
Kan ik dat nu wel betalen?
Wie vasthoud aan wat er niet meer is gaat om, wie om kan denken gaat dit niet alleen overleven, maar is ook klaar voor de toekomst. Concurrenten die niets doen, die gaan vol die boom raken en vallen weg.
Dat roepen we niet om een mooi verkooppraatje te hebben, dat roepen we ook omdat we er heilig in geloven en het heel vaak gezien hebben in ons klantenbestand.
Sterker: daar hebben we zoveel vertrouwen in dat we met een gerust hard gespreide betaling aanbieden of mee willen denken in een andere oplossing die je nu geen cashflow kost maar juist oplevert. We weten dat mensen die durven blijven bewegen overleven en meer dan dat. Beweeg je mee? Dan vertrouwen we op je. En die crisis komen we wel door…
Kan dat? Sterker uit een crisis?
Veel consumenten en bedrijven ineens online afhankelijk worden. Ze moeten wel… De eerste groep: mensen die niet gewend zijn aan online shoppen gaan dat nu wel gewend raken. Online wordt met elke crisis groter omdat het veilig vanuit huis kan… Of ‘moet’…
De online taart zal dus groter zijn na deze crisis en de concurrentie zal minder zijn. Pak deze periode om (deels) om te gaan of iets slims te bedenken voor juist nu. Wie ‘offline’ blijft gaat die strijd niet overleven, ook niet na deze gekke periode.
Bel ons gerust, dat kost niets!
Weet je het niet meer? Bel ons! Dat kost niets… En wie weet hebben we de oplossing zo voor je gevonden.
Wat je ook doet: zorg voor elkaar!
Tot slot een intermenselijke oproep: laten we goed voor elkaar en onszelf zorgen. Dit zijn hele zware tijden. Ook als het je lukt hier beter uit te komen. Deel wat je hebt en luister naar de noden van anderen. Dan komt het wel goed met dit geweldig sterke en mooie land…
Lees ook onze blogs over
Google Ads in crisis en thuiswerken.
Bron: video komt van onze klanten Het Broodthuis en BijHoogies.
Bron: headerfoto komt van de Facebook-pagina Zeewijck
Wil je met ons werken, maar kan je het nu niet betalen? Dat hoeft zeker geen belemmering te zijn… We hebben hele goede ideeën hoe we nu kunnen zorgen dat je overleeft maar pas gaat betalen als dat overleven ook echt is gelukt en je geld verdient in plaats van verliest. Geen druk op je cashflow, geen risico en toch sterker uit de crisis komen!? Bel of mail ons!
Laat een reactie achter