Seo optimalisatie

SEO, een beknopte uitleg

Je staat op een verjaardag…

Het komt bij mij regelmatig voor dat ik op een verjaardag/reünie/feestje sta te praten met iemand, vaak een wat oudere oom of tante en dat er dan wordt gevraagd: “werk je nog steeds als IT-nerd?”.

Nou ben ik een van de eersten die zal zeggen dat ik een redelijke nerd ben. Star Trek, Star Wars, Doctor Who, Lord of The Rings en zo kan ik nog wel even doorgaan, vind ik allemaal erg leuk, maar dat ik werk als ‘IT-nerd’… nee.

Ik werk in online marketing

Ik vertel dat we bedrijven helpen bij en met hun online strategie. Dat we er zo voor zorgen dat de websites van onze klanten beter gaan presteren. Dit door middel van veel data analyses – wie van ons zit niet vrijwel dagelijks in Analytics? – en door de interne specialisaties bij CutTheWeb met elkaar te combineren.

SEO, wat is dat nou?

Dan leg ik ook vaak uit dat ik SEO als specialisatie heb. Het blijft dan vaak bij: “dat zijn de gratis zoekresultaten binnen Google en ik kijk hoe we die voor onze klanten kunnen verbeteren”. Dan wordt er al heel glazig naar me gekeken, wat ik ook wel begrijp. De meeste mensen weten ook niet dat de zoekresultaten binnen Google bestaan uit (veel) verschillende resultaten. Zoals advertenties en organische (ook wel gratis genoemd) resultaten. Ook binnen deze twee heb je weer verschillende resultaten. Denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen (organisch resultaat) of een product wat je gelijk kunt kopen (Google Shopping, advertentie resultaat).

Met deze post wil ik daar een beetje verandering in brengen en uitleggen waar SEO (in de basis) over gaat. Ik ga er niet diep op in, dat bewaren we voor een andere keer. Deze post zal meer gaan over waar SEO voor staat en zeer globaal uitleggen in welke factoren je het kan onderverdelen.

Waar staat SEO voor?

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’. In het Nederlands; ‘zoekmachine optimalisatie’. De bekendste zoekmachine is natuurlijk Google. Die heeft in Nederland al jaren een marktaandeel van rond de 94%. Maar er zijn er meer. Bing bijvoorbeeld, en een die de laatste jaren in opkomst is, is DuckDuckGo (deze heeft meer privacy, zo houden ze je zoekgeschiedenis niet bij). In China heb je Baidu, in Rusland Yandex en in Japan is Yahoo er nog. Denk ook aan YouTube als zoekmachine. Sterker nog, dit is de nummer 2 wereldwijd en 3x raden van wie YouTube is… precies! Google. Ook op Facebook kun je tegenwoordig vrijwel alles (door)zoeken.

In Nederland noemen we SEO ook wel Google-optimalisatie. Er wordt ons wel eens gevraagd of we niet teveel focussen op Google. Ons antwoord is eigenlijk altijd: waarom zou je je gaan focussen op andere zoekmachines die slechts 6% van de NL markt in handen hebben, terwijl je het nog niet goed voor elkaar hebt voor die ene die rond de 94% van de markt heeft? Daarbij komt dat er veel overeenkomsten zijn tussen hoe Bing en Google hun zoekresultaten bepalen.

Verschillende organische (gratis) zoekresultaten

Maar we gaan even terug. Terug naar “zijn er dan verschillende zoekresultaten?” Ja. Als je bijvoorbeeld op “schoenen kopen” zoekt in google.nl krijg ik het onderstaande als resultaat. Dit resultaat is al gedifferentieerd: als jij zoekt krijg je waarschijnlijk iets anders. Afhankelijk van bijvoorbeeld je locatie, leeftijd en geslacht krijg je gepersonaliseerde resultaten te zien.

Hoe komt Google tot deze zoekresultaten?

Dat is een erg ingewikkeld proces. Google heeft een algoritme, een reeks erg complexe wiskundige formules, die de zoekresultaten bepalen. Google doet dit op basis van meer dan 200 factoren. Hoeveel factoren er zijn en hoe het algoritme precies werkt, weten slechts een paar mensen (bij Google). Wel zijn er door uitgebreid te testen en door wat Google bekend heeft gemaakt een aantal factoren bekend die erg belangrijk zijn voor de organische zoekresultaten. Ruwweg zijn deze factoren in drie groepen in te delen:

  • Techniek
  • Content
  • Populariteit

Techniek

Bij techniek moet je denken aan: in welk systeem is de site gebouwd? Op wat voor server staat hij? Hoe snel is die server, in de ogen van Google, en hoe snel is de site? Maar ook: kan Google de site goed doorlopen (‘crawlen’)?

Dit is overigens een van de meest voorkomende fouten die wij zien. Er zijn twee plaatsen waarop je aan Google kan aangeven of ze je site/pagina mogen doorlopen en of ze die in hun index mogen opnemen. Je pagina’s moeten in de Google index staan om in de zoekresultaten naar voren te komen. De twee plaatsen waar je aan Google kunt aangeven of hun crawlers/robots/spiders je site mogen doorlopen zijn:

De robots.txt geldt voor je hele site en als de crawlers/robots/spiders naar je website komen is dit de eerste plek waar ze kijken. Als je in je robots.txt een disallow hebt staan betekent dat Google dat niet mag crawlen en dit zal dan ook niet in de zoekresultaten naar voren komen. Dit kan ook voor je hele site gelden.
De robots meta tag (in de paginabron van elke pagina) regelt ook wat er binnenkomt. Als je een robots meta tag op “noindex” zet komt die pagina niet naar voren in de zoekresultaten. Meestal doe je dit per pagina. Maar bij bijvoorbeeld WordPress (een van de bekendste en populairste CMS’en) kun je dit ook gelijk voor de hele site aangeven. Als een van de twee het geval is, kan dit veel organische bezoekers en conversies schelen. Kijk maar eens naar deze screenshot.

Waarom dit gebeurt? Daar zijn heel veel verschillende redenenen voor. Een van de bekendste is bijvoorbeeld dat je een nieuwe site hebt laten maken. Op de ontwikkelingsomgeving staat dan een disallow en vaak een noindex, wat dan heel goed is. Vaak wordt alleen vergeten dit weg te halen als de nieuwe site live gaat. Als je weet wat je doet, zijn dit hele handige hulpmiddelen om je crawl budget te bepalen (speelt vooral bij erg grote sites) en om te bepalen welke content je in Google wilt hebben en welke absoluut niet.

Content

Ook bij content komt meer kijken dan je denkt. Denk hierbij niet alleen aan de teksten die je op je pagina’s zet maar ook hoe dit ingericht is. Hoe zijn de titels van de pagina’s, staan er zoektermen in? Staan die aan het begin? Hoe is de description van je pagina? Hoeveel woorden heeft je pagina? Staan daar relevante zoektermen in? Wordt er gebruik gemaakt van headers, vette tekst, synoniemen, etc?

Denk bij content ook aan afbeeldingen. Hebben die een relevante naam? Hoe slaat de website dit op? Is er een alt tag en description ingegeven? Hiermee bepaalt Google namelijk waar de afbeelding over gaat. Google kan (nog) niet zien wat er op een afbeelding staat, dus moet jij dat aan Google laten weten.

Is de inhoud van de pagina wel uniek en relevant voor jouw bezoekers/klanten? Tegenwoordig, alhoewel dat nog niet 100% zeker is, spelen ook factoren mee als hoe lang mensen op de pagina blijven, klikken ze door naar een andere pagina of gaan ze weg. Waar gaan ze dan heen? Terug naar Google, naar een ander zoekresultaat, of hebben ze gevonden wat ze zochten? Dit zou je ook onder “populariteit” kunnen zetten.

Dit en (veel) meer zijn factoren waar Google naar kijkt als het op content aan komt.

Populariteit

Buiten techniek en content is populariteit nog steeds een erg belangrijke. Denk hierbij aan hoeveel links komen er naar je website en naar welke pagina’s (bij vrijwel de meeste sites zullen de meeste links naar de homepage gaan).

Denk hierbij ook aan hoe goed je het op social media doet, of er veel ‘buzz’ is rondom je merk. Ook of Google je een autoriteit vindt binnen jouw vakgebied.

Wat tegenwoordig ook meespeelt, alhoewel dat nog lang niet 100% zeker is, zijn factoren als hoe lang mensen op de pagina blijven, of ze doorklikken ze naar een andere pagina, en – als ze weggaan – waar ze vervolgens terechtkomen. Terug naar Google, naar een ander zoekresultaat, of hebben ze gevonden wat ze zochten? Dit zou je ook onder “content” kunnen zetten.

Al deze factoren die samenkomen bij SEO maken het tot een ontzettend mooi, leuk en uitdagend vak, waarbij je ook nog veel data analyseert om het nog beter te optimaliseren. Maar leg dat allemaal maar eens uit op een feestje…

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.