Succes op YouTube: hoe werkt het?

“Moeten we ook op YouTube? Hoeveel werk is dat?” Bedrijven die zich bezighouden met sociale media vragen zich vaak af of YouTube een significante bijdrage kan leveren aan hun online succes. Het antwoord is: ja. Maar alleen het gebruik van YouTube is geen garantie voor succes; het hangt er maar helemaal vanaf hoe je het gebruikt.

Wat heb je te vertellen?

Er is bijna geen onderwerp dat niet behandeld wordt op YouTube. Voor elk filmpje is wel een niche te vinden, en hoewel een groot publiek geïnteresseerd is in filmpjes van schattige hondjes, zijn er ook mensen die op zoek gaan naar hoe ze het batterijtje in hun autosleutels kunnen vervangen. Als bedrijf kun je best wat succes boeken met YouTube, maar alleen als je inhoud voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • het is (min of meer) uniek, of jouw benadering van het onderwerp is uniek;
  • het beeldmateriaal en het geluid is van goede kwaliteit…
  • … wat niet wil zeggen dat het perfect afgemonteerd moet zijn, maar wel duidelijk zichtbaar en verstaanbaar;
  • de inhoud sluit aan bij een bepaalde doelgroep, die je helder voor ogen hebt en waarvan je weet dat hij bestaat;
  • de inhoud valt idealiter niet onder het copyright van iemand anders, dat wil zeggen: geen muziek van anderen gebruiken, tenzij het licentievrije muziek is. Licentievrije muziek is bijvoorbeeld te vinden op de website Incompetech.com.

Hoe ga je dat vertellen?

Als je een filmpje hebt dat aan deze voorwaarden voldoet, zet je het op YouTube. YouTube valt onder Google en gebruikt een zeer geavanceerd algoritme om te bepalen welke filmpjes de moeite waard zijn. Er wordt onder andere gekeken naar:

  • kwaliteit van het materiaal: is het in HD, is het uniek?
  • woorden die gebruikt worden in de titel
  • beschrijving: welke woorden zijn belangrijk en komen eerst, staan er links naar sociale media in de beschrijving?
  • regelmaat: uploadt deze gebruiker elke week, elke maand, heel sporadisch of onvoorspelbaar?
  • tags: welke zoektermen zijn relevant voor deze video?
  • reacties en likes: is er veel interactie op deze video?
  • kanaal: is het kanaal goed ingericht, is er regelmatig activiteit? Reageert de uploader ook op (relevante) video’s van anderen?

En dat is nog maar het begin. Het is belangrijk om zo veel mogelijk aan deze regels te voldoen. Post niet zomaar een nieuw filmpje, maar maak een schema en houd je daar aan.

Wat heb je er aan?

YouTube kan op twee manieren gebruikt worden voor business. De eerste, en meest voorkomende is het gebruik van YouTube om reclame te maken voor je bedrijf, mensen op de hoogte te brengen van je bedrijf of je fans aan je te binden met leuk en origineel materiaal waar jouw doelgroep wat mee kan. De tweede manier waarop je YouTube kunt gebruiken is om geld te verdienen. Vergelijk het met een drukke snelweg: daar wil je je reclamebord neerzetten. Bij YouTube werkt dat net zo. Als jouw filmpje heel vaak wordt bekeken, willen andere bedrijven daar hun advertenties neerzetten. Dat hoeven niet eens ads te zijn die iets met jouw video te maken hebben. Er zijn mensen die leven (en zelfs rijk worden) van hun YouTube-inkomsten. Dat zijn er maar heel weinig, maar toch… voor een zakcentje is het best leuk.

Gouden regel

Zoals met bijna alle sociale media, geldt: begin er alleen aan als je zeker weet dat je het kunt volhouden. Een niet goed onderhouden kanaal maakt een slechtere indruk dan helemaal geen kanaal. Het goede nieuws is dat YouTube erg leuk is als je een beetje handig bent met video. YouTube maakt gebruik van uitgebreide (real-time) statistieken, waar je urenlang in kunt filteren om te zien wat werkt en wat niet… Wij vinden dat in ieder geval erg leuk.

Wat zou jij nog meer willen weten over YouTube?

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.