Blog YouTube versus Vimeo

Vimeo of YouTube, waar kies je voor?

Video Strategieën maken we steeds vaker voor onze klanten. Een logische ontwikkeling, door de grote groei aan online video-content, het enorme bereik dat je hiermee kan hebben en de inzichten die het je geeft in je doelgroep (Analytics).

We merken dat wij ons voornamelijk focussen op YouTube, maar ook Vimeo kan een rol spelen in je video strategie. Hier krijgen we ook wel eens vragen over: wanneer gebruik je welk video platform? Die kennis delen we graag ook met jullie :).

Voordelen Vimeo

  • Kwaliteitsbehoud van de video’s.
  • Geen video suggesties na het afspelen van de video.
  • Bepaalde video’s kan je alleen zichtbaar maken voor een bepaalde groep met een wachtwoord.

Voordelen YouTube

  • Gratis platform.
  • Het bereik is enorm en het is na Google de grootste zoekmachine op dit moment.
  • Advertentie-mogelijkheden zijn oneindig.
  • Gratis toegang tot Analytics data, voor goede analyses van het effect van je video’s.
  • Als suggestie in andere video’s worden weergegeven.
  • Komen voor in Google zoekresultaten.

Stel jezelf een aantal vragen om een keuze te kunnen maken

  • Wat het doel is van de video?
  • Voor wie is de video bedoeld?
  • Hoe belangrijk is de kwaliteit van de video?
  • Mag de video openbaar of is het bedoeld voor een specifieke groep?

Wat vinden wij?

We adviseren vaak een combinatie van beide platformen te gebruiken. Hou hierbij wel het volgende in gedachten:

  • Upload je video eerst op YouTube, en daarna op Vimeo.
    • Google kijkt namelijk naar de bron waar de video als eerste op is gezet.
    • Daarmee matcht YouTube qua vindbaarheid, populariteit, e.d. beter met Google.
    • Dat is weer wat beter voor de vindbaarheid/SEO van jouw video.
  • Gebruik Vimeo voor het plaatsen van de video op de website:
    • Omdat de kwaliteit van je video dan optimaal blijft.
    • Je voorkomt dat je misschien onhandige video suggesties krijgt van YouTube nadat de video is afgespeeld. Ondanks dat Google natuurlijk zijn best doet om zo relevant mogelijk te zijn voor die persoon ;).
  • Vergeet niet om relevante tags te gebruiken op zowel YouTube als Vimeo om de vindbaarheid van deze video’s te vergroten.

Door beide platformen te gebruiken krijg je op den duur ook steeds meer inzicht op welk platform welke video beter presteert, in bijvoorbeeld het aantal views en conversies. Je weet steeds beter de kwaliteit van de views door de Analytics data te bekijken (mits je met Vimeo het Business abonnement hebt). Dat helpt je bij het maken van keuzes in video content en op welk platform je die het beste kan plaatsen.

Er zijn een aantal voorbeelden te benoemen wanneer je alleen voor Vimeo of alleen voor YouTube zou kiezen.

Alleen Vimeo gebruiken

  • Als een video voor een selecte groep bedoeld is, zodat je beperkte toegang kan geven via Vimeo.
  • Als je voor kwaliteit gaat.

Alleen YouTube gebruiken

  • Als je echt voor groei op specifiek je YouTube kanaal wil gaan en zoveel mogelijk views en abonnees wil genereren. Ook voor het embedden op je website, kan je het beste YouTube gebruiken.
  • Als je doelgroep nog jong en volledig YouTube minded is.
  • Als je geen abonnement wil aangaan op Vimeo en/of geen 2 video accounts wil beheren.
  • Als je wil adverteren op YouTube.

Heb jij een andere ervaring? Dan horen we dat natuurlijk ook graag!

Twijfel je nog over wat je het beste kan doen of wil je meer halen uit je video’s? Wij denken graag met je mee! Neem contact met ons op als je meer wilt weten.

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.