Weer een lockdown, onze tips voor de (lokale) ondernemer!
Dat 2020 de boeken ingaat als bijzonder gek jaar mogen we wel concluderen. Afgelopen maandag, 14 december 2020, kondigde de Minister President een tweede lockdown aan. Dit heeft natuurlijk voor velen een grote impact. Wij richten ons nu op de ondernemers met een fysieke winkel.
Wat kun je doen wanneer je een fysieke winkel hebt die nu gesloten is voor zeker vijf weken? Net nu de kerstperiode misschien wel DE periode voor jou was om te gaan knallen, of om het jaar enigszins positief af te (kunnen) sluiten. En wat kun je doen met je (oude) voorraad?
In deze blog geven we je een aantal tips en inzichten voor hopelijk toch enigszins succesvol einde van 2020. Heb je al een website? Dan zijn zogenaamde ‘marketplaces’ wellicht wat voor jou.
Wat zijn marketplaces?
Marketplaces zijn online platformen waar je jouw producten online kunt verkopen. Dat werkt vaak d.m.v. het opzetten van een zogenoemde (product)feed. Het opzetten hiervan is per branche afhankelijk. Ook het te kiezen platform is branche afhankelijk, er zijn namelijk heel veel verschillende platformen/marketplaces.
Zo zijn er marketplaces die beter passen bij Business 2 Business (B2B) en andere weer beter voor de Business 2 Consument (B2C) markt. Hieronder zie je een ruim aanbod aan marketplaces die in Nederland actief zijn. Maar er zijn er nog veel meer. Hou er rekening mee dat er ook specialistische/branche specifieke marketplaces zijn.
Wij lichten een aantal marketplaces uit die voor jouw branche gelden.
Appartementen/huisjes verhuur:
- AirBnB
- Booking.com
- Expedia.nl
- Vakantieveilingen
Retail:
- Amazon.com
- Beslist.nl
- Bol.com
- Kieskeurig.nl
- Marktplaats.nl
Fashion:
- Zalando
- United Wardrobe
- Vinted
- Otrium
Horeca:
- Thuisbezorgd.nl
- Uber Eats
- The Fork
Journalistiek / content
- Blendle
- Google News
Overig
- Google Shopping actions (voor de niet betaalde (organische) zoekresultaten), is voor vrijwel iedere markt beschikbaar en super handig. Zeker wanneer je in de toekomst met je producten in Google wilt gaan adverteren kun je hier alvast data vergaren!
- Net als Facebook en Instagram Shopping.
Mogelijkheden Social Media
Social media is inmiddels een belangrijke drijfveer van e-commerce transacties door kliks door te sturen naar webshops of websites. Veel sociale kanalen zijn ook op weg om een eigen marketplace te worden, door de aankoop direct via het social media kanaal te faciliteren. Het doorsturen van kliks wordt daarmee vervangen door transacties die direct op het sociale netwerk plaatsvinden. Wij verwachten dat social selling de komende jaren in Nederland nog een flinke groei gaat doormaken. Let wel op! Het kan ingewikkeld zijn om dit goed in te richten. Ook kan het een flinke inverstering, zowel als in geld als in tijd, zijn om dit op te zetten.
Vervolgstappen
Denk goed na of je als ondernemer via een marketplace wilt gaan verkopen. De concurrentie kan hoog zijn. En er zijn flink wat (investerings)kosten aan verbonden die je op voorhand niet direct ziet of weet. Zeker als je nog geen website hebt. Ook de marketplaces zelf, vragen vaak een commissie per verkocht product. Zo kan het bij thuisbezorgd.nl oplopen tot een commissie van 30% per bestelling. Die commissie verschilt per marketplace. Denk er ook aan dat de verkopen wel bij jouw omzet worden gerekend. Heb je al NOW aangevraagd met een bepaald omzetverlies? Dan kan het zijn dat je moet terug gaan betalen als jouw omzet hoger wordt (door de implementatie van marketplaces).
Logistiek & levering
Houd rekening met de logistieke voorraad, maar ook met de levering van de producten. Jij kan als ondernemer misschien nu wel sneller je producten versturen, maar de bezorgdiensten lopen op dit moment al over. Dus ook hier is het stukje verwachtingsmanagement van belang.
Vooral consumenten willen het liefst vandaag nog hun product in huis hebben. Wees eerlijk over je levering. Wanneer kun je dat doen? Zet bijvoorbeeld niet ‘morgen geleverd’ (wat gebeurt er dan op een zondag, als er zaterdag besteld wordt? Of als er met Kerst wordt besteld?) maar schrijf bijvoorbeeld ‘vandaag voor x uur besteld, is vandaag nog verzonden. Behalve op zaterdag, zondag en feestdagen, dan wordt uw bestelling de eerstvolgende werkdag verzonden’. Open en eerlijke communiceren dus.
Het Nederlandse marketplace landschap is continu in beweging en wie niet meebeweegt, loopt de kans om uiteindelijk de boot te missen. Iedereen wil immers zijn waar zijn doelgroep is. De platform deuren staan uiteraard open voor iedereen, nationale en internationale bedrijven.
Advies – Keep it simple!
Ons advies is dan ook om klein te beginnen! Zo ga je nooit naast je eigen schoenen lopen wanneer de bestellingen via een bepaalde marketplace ineens booming wordt. Begin klein, maar houd het schaalbaar. Maak duidelijke keuzes in hoe je op een marketplace voor de dag wilt komen en met welk assortiment.
Beter ben je op één marketplace goed vindbaar en leg je daar de focus op, in plaats van alle mogelijke marketplaces die er zijn voor jouw branche. Zelf alles uitvinden kost veel tijd, energie én geld, want de business moet ook door.
Offline
Maar denk in deze tijd ook aan de kansen die offline er zijn. Maak een (online) folder zodat mensen telefonisch, via de mail of via WhatsApp kunnen bestellen. Deze producten kunnen wellicht bezorgd worden. Of is er een mogelijkheid om de producten af te halen te maken? Denk aan een afhaal luik of deur of een marktkraam voor de winkeldeur. Let bij dat laatste wel goed op of dit ‘zomaar’ mag in jouw gemeente.
Twijfel je of marketplaces iets voor jou is of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op! Wij helpen andere ondernemers graag, zeker in deze tijd.
Laat een reactie achter