Winkelen op Facebook: kans of risico?

Facebook is bezig met het uitrollen van een systeem waarbij webshops niet alleen kunnen communiceren met hun klanten, maar ook direct kunnen verkopen via Facebook. Zelfs de betaling wordt volledig via Facebook afgehandeld. Wat kunnen we hiermee?

Online tijdsbesteding

Hoe veel websites we ook bezoeken, er wordt geschat dat we, als we mobiel browsen, bijna 80% van onze tijd op de top-5 favoriete apps en websites besteden (bron: www.forrester.com), zoals Facebook. In de overige 20% van de tijd bezoeken we webshops. Geen wonder dat die webshops liever in de apps zouden zitten die we 80% van de tijd gebruiken.

Shoppen via Facebook: hoe het werkt

facebook shoppen
Winkelen via Facebook? Binnenkort kan het.

Op dit moment zijn er minder dan honderd websites die het Facebook-shopping programma testen. De mobiele pagina van zo’n bedrijf wordt een soort etalage met een aparte “koop nu”-knop. Ook de desktopversie van de pagina toont producten. Het is een soort kleine e-commerce shop die je aan je bedrijfspagina hangt. Facebook wil heel graag dat dit gaat werken, want er gaat ongeveer 350 miljard euro om in e-commerce, en zij zouden daar zomaar van kunnen gaan profiteren.

Moet ik mijn webshop op Facebook zetten?

Als het programma eenmaal volledig uitgerold is, zullen er ongetwijfeld veel online webwinkels zijn die zich hieraan gaan wagen. De vraag is echter of dit een grote investering waard is – en of een grote investering überhaupt nodig is. Als het met een paar klikken geregeld is (en bij Facebook zijn die dingen meestal simpel) is het wellicht de geringe moeite waard – misschien kun je zelfs, via de datafeed die je toch al gebruikt voor Google Shopping, dit zonder al te veel meerkosten ook op Facebook implementeren. Maar Facebook heeft nog wel eens de neiging om een programma onder goede voorwaarden te promoten, waarna vervolgens blijkt dat het helemaal niet zo goed werkt. Dit was bijvoorbeeld het geval bij het “kopen” van likes. Vroeger betaalden bedrijven vaak veel geld aan Facebook om likes te krijgen en te communiceren met een breder publiek. Er werd bijna letterlijk “liefde verkocht”; en zoals iedereen weet kun je liefde niet kopen. Deze gekochte likes leverden maar heel weinig engagement op, waardoor berichten aan een steeds kleinere groep vertoond werden. Vervolgens moest het bedrijf weer betalen om te zorgen dat hun bericht aan al hun volgers vertoond werd.

Hoewel Facebook op dit moment dus geen percentage van de winst neemt bij de shops die testen met shoppen via Facebook, zal de aandrang om er toch op te verdienen groot zijn. “Ze verzinnen wel weer wat”, is de verwachting.

Aan de andere kant kun je straks waarschijnlijk niet alleen direct producten kopen (en afrekenen op de site), maar ook makkelijker, beter en gerichter adverteren in Facebook met je product zelf, zoals bij Google Shopping. Aangezien je op Facebook heel goed kunt targeten (locatie, leeftijd, hobbies) kan dit wel eens heel goed zijn om extra omzet te genereren. En ook andersom: door erachter te komen wie je doelgroep precies is, kun je je andere (advertentie)platforms weer slimmer inzetten.

Conclusie

Wil dat zeggen dat het de investering niet waard is, mocht je een webshop hebben waarmee je op Facebook kunt verkopen? Niet per se. Als het werkt en op grote schaal wordt uitgerold, zou het zomaar kunnen dat je meer gaat verkopen via Facebook tegen een relatief klein percentage – een beetje zoals bij AdWords – en iets waar vooralsnog sprake van is. Maar let wel op of je Facebook iets betaalt, en zo ja, of dat bedrag gebaseerd is op CPC, CPA of een percentage van de verkoop.

Het voordeel van een systeem als dit, is dat het voor een klant veel makkelijker zou zijn om de bestelling te plaatsen. Hij of zij hoeft de adres- en betalingsgegevens maar één keer in te vullen (namelijk bij Facebook), in plaats van bij elke site een inschrijvingsprocedure te moeten doorlopen. En tja, gemak dient de (online) mens…

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.