Wordt er naar mijn product of dienst gezocht?

Veel van onze (potentiële) klanten vragen zich af of er wel naar hun product of dienst wordt gezocht. Het antwoord – na wat zoeken – is vrijwel altijd ‘ja’. Ik hoor je denken… “Dit is de slechtste en kortste blog ooit, deze gast preekt voor eigen parochie…” Die gedachte snap ik, maar hij klopt niet! Ik ga je bewijzen dat het waar is. Direct of indirect – en daarna mag je jezelf overtuigen met leuk speelgoed.

Oud nieuws: Google verwerkt 500 miljoen nieuwe zoekvragen per dag

Mei 2014. Google geeft aan wereldwijd 500 miljoen nieuwe zoekvragen per dag te krijgen. Onder andere Nu.nl schrijft hierover. Dat zijn dus zoektermen die nog nooit zijn gebruikt. Elke dag is 15% nieuw. Dat is 15% van de 200 miljard zoekopdrachten per maand. Er wordt heel wat afgezocht.

Maar ook naar mijn product of dienst?

Het lijkt vaak het makkelijkst om te denken: ik ben psycholoog, zoeken ze naar een ‘psycholoog’? Is het antwoord ja, dan is het goed met AdWords te adverteren op woorden als ‘psycholoog’ of om te zorgen dat je goed scoort in de ‘organische resultaten’. M.a.w: dat je op de een of andere manier vindbaar bent in zoekmachine Google…

Maar: er zijn meer psychologen, fietsenmakers, schoenmakers, advocaten, online marketeers en accountants in jouw omgeving die ook gevonden willen worden. Mensen zoeken niet alleen naar producten, ze willen oplossingen voor problemen vinden.

Niet zoekmachine, maar vindmachine Google

En daar zit de echte kracht van Google als adverteerder. Die is heel anders dan welk ander medium dan ook. Google is een ‘vindmachine’. Zoekers willen vinden. Dat zoeken is een middel, maar niet het doel.

“Ik ben zo eenzaam, wat kan ik daar aan doen?” – “

Voel je je alleen? We kunnen

je in 3 stappen helpen!

DePsycholoog.nl.

 

“Hoe plak ik mijn band”

Banden plakken voor €10 per lek.

In 15 minuten weer op de fiets!

DeFietsenmaker.nl.

 

“Kan een losse zool geplakt worden?”

Wereldkampioen zolen plakken!

Niet goed? Geld terug.

DeHalvezool.nl.

Dus… Ja! Er wordt gezocht.

Zowel de hoeveelheid resultaten als de groei in resultaten zeggen veel. Er zijn bijna geen producten of diensten meer te verzinnen of mensen zoeken ernaar. Er zijn hooguit producten of diensten die volledig nieuw zijn. Maar dan nog: ze lossen altijd iets op, geven altijd antwoord op een vraag. En dus zoeken mensen ernaar, bewust of onbewust.

Hoe weet ik wie mij zoekt?

Ga eens lekker op het strand zitten, en denk eens goed na welk probleem mensen kunnen hebben wat jij oplost. En waarom je ze bij jou moeten zijn, en niet die andere fietsenmaker, boekhouder of online marketeer. Misschien kom je er dan wel achter dat je bijvoorbeeld voor een specifieke doelgroep interessant bent, of juist een specifieke manier van oplossen hebt. Voila: een advertentietekst.

Ik heb werkelijk geen idee

Kan ook. Bel of mail me. Misschien kunnen we je helpen. Dat kost niets, geen zorgen. Moet je alleen wel van een bureau houden dat wil werken aan online doelen behalen en geen blad voor de mond neemt, en dat je ook zou kunnen vertellen dat je merk niet klopt. Maar dat wel met meedenkt over hoe het wellicht wel moet.

En als ik eerst zelf wil kijken?

Doen! Probeer dan de keyword planner maar eens. Het zal je verbazen hoeveel mensen jou zoeken, of antwoorden zoeken op problemen die jij oplost.

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.