YouTube-advertentie targeting
Wanneer je een product of dienst wilt verkopen/aanbieden, is het natuurlijk fijn als veel mensen jouw product of dienst horen en zien. Wat als dit niet lukt? Je hebt een geweldige website, maar geen bezoekers. En je hebt weinig budget (of je wilt klein beginnen) voor online adverteren? Er is een manier om het meeste uit je advertentiebudget te halen en je video’s alleen te laten zien aan de mensen waarvan het zeer waarschijnlijk is dat ze klant worden.
Dat is YouTube-advertentie targeting!
Wat is YouTube-advertentie targeting?
Als je hondenvoer aan kattenbezitters aanbiedt, is de kans klein dat ze geïnteresseerd zullen zijn. Met YouTube-advertentie targeting kun je ervoor zorgen dat jouw video advertenties alleen worden getoond aan de gewenste “doelgroep,” op basis van factoren die je zelf kiest om de relevantie van jouw (online) doelgroep te vergroten. Naast het hebben van een goede video om als YouTube-advertentie in te zetten, of nog beter, meerdere versies om mee te spelen, is het kiezen van de juiste doelgroep essentieel voor het succes van jouw campagne.
Er zijn twee hoofdcategorieën binnen YouTube-advertentie targeting:
- Content Targeting
Met Content Targeting focus je op waar je advertenties wilt laten zien. Je kunt onderwerpen kiezen, YouTube-kanalen of zelfs specifieke YouTube-video’s, of targeting op basis van zoekwoorden. Dit laatste zijn woorden waarop mensen zoeken binnen YouTube om video’s te bekijken. Zoals ‘leukste honden video’s’.
Met Youtube content targeting zorg je ervoor dat jouw video-advertentie wordt getoond aan iedereen die specifieke inhoud bekijkt. Bijvoorbeeld, als je telefoonhoesjes verkoopt, kun je ervoor kiezen om jouw advertentie te laten verschijnen rondom video’s waarin nieuwe telefoons worden uitgepakt, bij mensen die zoeken naar nieuwe lanceringen of recensie video’s van nieuwe modellen bekijken (jouw YouTube-video advertenties kunnen ook verschijnen op videosites in het Google Partners-netwerk).
- Audience Targeting
Dit is het leuke gedeelte, waar YouTube je helpt om jouw video (en de boodschap die je wilt overbrengen) bij het juiste publiek te krijgen. Hoe? Je kunt jouw doelgroep “profileren” door te kijken naar zaken zoals:
- Demografie: Target op basis van leeftijd, geslacht en ouderlijke status, maar YouTube laat je dieper ingaan dan alleen demografie.
- Gedetailleerde demografie: Wil je doelgroepen bereiken op basis van hun beroep, of ze huiseigenaar of huurder zijn, nieuwe ouders met pasgeborenen of alleen ouders van peuters, of alleen die van tieners? Je kunt hiermee nauwkeuriger targeten op basis van specifieke kenmerken, mits dit belangrijk is voor jouw bedrijf.
- Affiniteiten: Bereik mensen op basis van hun interesses, zoals koken, tuinieren, sportliefhebbers, muziekliefhebbers, autoliefhebbers of dierenliefhebbers. Deze targeting categorie is interessant om bewustzijn op te bouwen en mensen te vinden die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw merk/product binnen een beperkt budget.
- Aangepaste segmenten: Pas je targeting nog nauwkeuriger aan. Bijvoorbeeld, in plaats van alle “reizigers” te targeten, zou je bij een advertentie voor een milieuvriendelijke zonnebrandcrème kunnen kiezen om “strandreizigers die milieubewuste schoonheidsproducten gebruiken” te targeten.
- In-Market: Target mensen die actief op zoek zijn met de intentie om producten of diensten zoals die van jou te kopen. Deze doelgroep is handig als je wilt verbinden met mensen die zoeken met een koopintentie.
- Levensgebeurtenissen: Bereik een publiek op basis van levensgebeurtenissen, zoals nieuwe afgestudeerden, nieuwe huisdiereigenaren, mensen die onlangs zijn verhuisd, mensen die gaan trouwen, die recent een bedrijf zijn gestart of mensen die met pensioen gaan. Er zijn binnen YouTube veel life event opties om uit te kiezen.
- Jouw data segmenten (Remarketing-lijsten): Als mensen eerder interactie hebben gehad met je merk via jouw YouTube-video’s, kanaal, advertenties of website, kun je ervoor kiezen om ze opnieuw een video advertentie te laten zien. Bijvoorbeeld als iemand niks bij je gekocht heeft of nog geen contact heeft opgenomen. Dit wordt retargeting genoemd.
- Customer Match: Gebruik hiervoor eigen klantgegevens, zoals e-mailadressen, om eerdere klanten opnieuw te benaderen. Je kunt deze lijst ook gebruiken om YouTube te helpen nieuwe klanten te vinden die vergelijkbaar zijn met bestaande klanten.
YouTube-advertenties zijn zeer aanpasbaar via targeting.
Er zijn veel manieren om te spelen met YouTube-advertentie targetingopties en deze zijn aan te passen aan jouw campagnes en bedrijfsdoelen. Naast wat hierboven is genoemd, is “locatietargeting” ook mogelijk, op regio’s of zelfs op een straal (hoeveel kilometer) vanaf jouw fysieke winkel als je mensen wilt uitnodigen om je locatie te bezoeken. Wil je dat je YouTube-advertentie alleen op een specifiek tijdstip van de dag wordt weergegeven? Geen probleem! Dat kan ook geregeld worden. Bovenstaande targetingopties kunnen met elkaar gecombineerd worden.
Prestaties van YouTube advertenties meten
We kunnen zien hoe jouw advertenties presteren op verschillende metrics, waaronder de ingestelde doelen op jouw website, maar ook; hoe vaak een video advertentie is getoond, hoeveel mensen de advertentie hebben gezien, welke van jouw video’s mensen vaker bekijken en minder vaak overslaan, welke targeting groepen waarschijnlijker klant worden, etc.. Op basis van deze informatie sturen we de campagnes bij, ook wel optimaliseren genoemd, zodat de campagnes steeds beter gaan presteren.
Conclusie over YouTube-advertentie targeting
De targeting mogelijkheden van YouTube helpen jou om relevant te blijven en contact te maken met jouw klanten. Er zijn veel manieren om YouTube-advertentie targeting aan te passen. De juiste video-advertentiecampagne voor jouw bedrijf moet op maat worden gemaakt. Het coole van adverteren op YouTube is dat je kunt zien hoe het presteert op verschillende metrics.
Neem contact met ons op voor een kop koffie en ontdek hoe wij jou kunnen helpen.
Laat een reactie achter