Conversies, wat zijn dat en hoe werkt dat proces nou eigenlijk?

In de online marketingwereld wordt de termen ‘kanalen’ en ‘conversies’ continu gebruikt. Toch krijgen we vaak scheve blikken, als we het over dit soort termen hebben. Logisch, want als ondernemer heb je het gewoon over: omzet, verkopen/bestellingen en leads.

Daarom nemen we je in dit artikel mee in de termen rondom conversie en het proces daar omheen.

Kanalen
Je bent nu misschien bezig met het structureel plaatsen van berichten op social media. Je hebt een nieuwsbrief die je elke maand verstuurd. En er draaien Google advertenties om je vindbaarheid te verbeteren of om je producten te verkopen. Al deze verschillende onderdelen noemen we in marketingtermen: kanalen.

Misschien ben je nog niet zover en zet je nog geen kanalen in. In dat geval denk je misschien nog na over hoe en waar je je doelgroep het beste kunt bereiken. Op welke kanalen je dus wilt focussen. Start dan eerst met het bepalen van je Online Marketing Strategie.Je zult begrijpen dat je via de verschillende kanalen bezoekers naar je website of webshop krijgt. Je bent relevant voor ze en ze gaan over tot actie, een conversie dus.

Wat is een conversie?
Een conversie wil zeggen dat iemand op je website een gewenste actie heeft voltooid.

Of zoals Google het letterlijk zegt: “Een conversie is een actie die wordt geteld wanneer iemand interactie met uw advertentie of gratis productvermelding heeft (bijvoorbeeld op een tekstadvertentie klikt of een videoadvertentie bekijkt) en vervolgens een actie uitvoert die u waardevol voor uw bedrijf vindt, zoals een online aankoop of een telefoontje naar uw bedrijf vanaf een mobiele telefoon.” – Bron: Google

De meest voorkomende zijn:

  • aankoop/bestelling plaatsen
  • offerte aanvraag
  • verzonden contactformulier
  • klik op je telefoonnummer
  • klik op je e-mailadres
  • PDF download

Je kunt conversies meetbaar maken in bijvoorbeeld Google Analytics. Zo kun je meer sturing geven aan je campagnes of makkelijker herleiden welke kanalen voor jou belangrijk zijn. En welke doelgroep voor jou werkt.

Bij conversies kunnen we onderscheid maken in twee soorten: ondersteunende conversies en harde conversies. Ook wel micro en macro conversies genoemd.

Micro-conversies

De conversie-acties in het pad naar de macro-conversies toe. Denk hierbij aan nieuwsbrief-inschrijvingen, gratis PDF downloads, klik op social buttons. Deze websitebezoekers tonen al interesse en dragen uiteindelijk bij aan meer omzet.

Macro-conversies

De conversie-acties die jou kopers en/of potentiële klanten (en dus omzet) opleveren, bijvoorbeeld bestellingen, leads, aanvragen, reserveringen.

Het conversiepad

De route die een geconverteerde bezoeker (een websitebezoeker met een conversie-actie) heeft doorlopen, van eerste contactpunt t/m het voltooien van een conversie.

Dit conversiepad start vanaf het punt, dat jouw potentiële converteerder voor het eerst in aanraking is gekomen met jouw organisatie, wat vervolgens aanleiding is geweest om je website te bezoeken. En eindigt op het moment dat deze potentiële converteerder ook daadwerkelijk converteert (aankoop doet, lead formulier inzend en of contact opneemt) op jouw website Zo leiden er bijna altijd meerdere kanalen, uitingen en momenten naar die conversie ;).

Mensen komen via verschillende wegen op je website (traffic kanalen), zoals via je berichten op social media, de nieuwsbrief of je (google) advertenties.

Welk conversiepad het beste werkt? Dat is geheel afhankelijk van welke routes de meest waardevolle conversies opleveren voor jouw organisatie. Meten is weten, zodat je op maat kunt bijsturen op de zichtbaar- en vindbaarheid in de best werkende routes. Vaak is de optimale route een combinatie van verschillende kanalen en uitingen.

Wat is het conversiepercentage?

Het conversiepercentage is het percentage van je websitebezoekers dat overgaat tot een conversie. De formule in bovenstaande afbeelding zegt het al: het aantal conversies, gedeeld door het aantal websitebezoekers, geeft het percentage van je websitebezoekers dat overgaat tot een conversie.

Je bent een bepaalde periode actief geweest en wilt graag weten hoeveel conversies er nou daadwerkelijk zijn geweest. Hiervoor kijk je in Google Analytics. Dankzij je inspanningen op social media en de nieuwsbrief zie je een stijging in bezoekers: 1.000 bezoekers. Maar belangrijker, je ziet dat er 15 bestellingen zijn geweest dit heeft €1.500,-, er zijn 4 contactformulieren ingevuld en de folder is 1 keer gedownload. Dat betekent dat 2% van jouw bezoekers daadwerkelijk overgaat tot actie. Dit noemen we het conversiepercentage, (20 / 1.000) * 100%.

Waarom is dit percentage zo belangrijk? 

Heb je 1.000 websitebezoekers, waarvan er 10 overgaan tot een conversie. Dan is je conversiepercentage 1%.

Weet je het voor elkaar te krijgen om het conversiepercentage te verhogen naar 2%, dan haal je uit hetzelfde aantal websitebezoekers, ineens 20 conversies!

Stel je genereert 1.000 websitebezoekers per maand en een conversie is €1.000,- waard.

Kortom, meer resultaat uit hetzelfde aantal websitebezoekers!

Heel erg belangrijk dus om ook aan deze ‘knop’ te blijven draaien en om niet alleen websitebezoekers te genereren.

Geen idee hoe je dit moet aanpakken of waar je moet beginnen? Dat snappen we! We helpen je graag met het inzichtelijk maken van jouw doelgroep en het meten van de resultaten (conversies). Neem contact op en we bespreken de mogelijkheden!

Hou onze website en socials in de gaten, of schrijf je in voor de nieuwsbrief, daar delen we onze tips & tricks.

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.