Google geeft advies over SEO-bureaus

Ja, je leest het goed. Google heeft advies gegeven over hoe je een SEO-partij kan kiezen en wat voor verwachtingen je moet hebben als je begint met SEO.

SEO staat voor “Search Engine Optimization”, oftewel zoekmachine-optimalisatie. Het is een veelomvattend vak. De techniek, de content op de site, de gebruikerservaring (helemaal op mobiel), “buzz creëren” (hoe doet jouw bedrijf het op social media?) en veel meer – het komt allemaal samen bij SEO.

Hoe kies je een goed SEO-bureau?

Google geeft in onderstaande video advies over welke vragen je moet stellen als je van plan bent een SEO-bureau in te huren, en wat er bij komt kijken als je wilt beginnen met SEO.

Het filmpje kun je hieronder zien. Het duurt zo’n 11 minuten en is in het Engels.

Op deze pagina staat het bovenstaande filmpje en geeft Google ook nog wat meer informatie.

https://support.google.com/webmasters/answer/35291?hl=nl

Wat valt op aan Googles advies?

  • De SEO-potentie van jouw website alleen zo hoog is als de kwaliteit van je product en website. Met andere woorden: als jouw product en/of website van lage kwaliteit is, is jouw kans om hoog te scoren in de zoekresultaten ook veel kleiner.
  • In de meeste gevallen heeft een bureau 4 maanden tot een jaar nodig om verbeterpunten voor SEO te implementeren en potentiële voordelen (van deze verbeterpunten) te zien.
  • De verbeterpunten die een bureau wil laten doorvoeren, moeten ze bevestigen door Google-documentatie te laten zien. Bijvoorbeeld pagina’s uit het Google helpcentrum en Google product forums.
  • SEO is een langdurig proces waar je eigenlijk jaren voor uit moet trekken. Het kost tijd, energie en geld.
  • Wat goed is voor jouw bezoekers/klanten is ook (vrijwel) altijd goed voor SEO.
  • Ga een face-to-face gesprek aan. Vraag naar de (SEO-) referenties van het bedrijf dat je overweegt, en let er op dat ze geïnteresseerd zijn in jou, je bedrijf/producten en de markt waarin je zit.
  • Een goede SEO-partij let niet alleen op SEO, maar ook op hoe je site in elkaar zit, welke marketingkanalen je nu al gebruikt en hoe zoekmachines je kunnen helpen. SEO vult bestaande marketingkanalen aan.
  • Laat het bureau een site- en technische audit doen. Hiervoor moet vaak betaald worden, maar dat is het waard.
  • Vertragingen komen vaak doordat de adviezen van SEO partijen niet snel genoeg geïmplementeerd kunnen worden door de bedrijven die ze inhuren. Bedrijven maken dan te weinig tijd vrij om de plannen te implementeren. Houd er dus rekening mee dat een bureau wel kan zeggen wat je moet doen, maar het niet altijd voor je kan doen. Het bureau heeft jouw hulp net zo hard nodig als jij die van hun.
  • Voordat je een traject in gaat, is het belangrijk dat iedereen binnen jouw bedrijf hier achter staat en zich ervoor wil inzetten. Als je rond elke hoek op verzet en vertraging stuit, gaat het niet werken.

Google geeft dit advies zodat mensen geen (SEO-)partijen inhuren die slecht advies geven, zoals “Vul je meta keywords tag in”, of “Koop links”. Het invullen van de keywords meta tag heeft tegenwoordig geen waarde meer voor Google. Het is daarom eigenlijk zonde van de tijd.

Links kopen wordt ook wel een black hat-techniek genoemd. Als Google je hierop betrapt (en dat doen ze bijna altijd), kun je daardoor zwaar bestraft worden. Er zijn meer “black hat” technieken waar Google je site een penalty voor kan geven. Houd dat bij het kiezen van een SEO-partij in gedachten: jouw site wordt bestraft als de SEO’er iets doet wat niet mag volgens de Google richtlijnen. Vraag altijd of de technieken legitiem en white hat zijn. Is het antwoord: “O joh, maar hier komt Google echt niet achter hoor”? Dan ga je dus naar iemand anders.

Mocht je over dit onderwerp nog vragen hebben? Mail dan naar Bart, bart@cuttheweb.nl.

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.