customer journey video blog

Winnen met YouTube (Hoofdstuk 1)

Click here for the English version

Jane Brinkman is een Video campagne strategist bij CutTheWeb. Hier vertelt ze hoe adverteren op YouTube ervoor zorgt dat je je bereik vergroot, klanten keuzes kan beïnvloeden en hoe dit conversies (verkopen of leads) voor je bedrijf kan vergroten.

Een persoonlijke anekdote vooraf: toen ik naar Nederland kwam, had ik een stofzuiger nodig. In plaats van bij verschillende winkels afspraken te maken (April 2021), besloot ik om online te kijken. Ik begon bij een simpele YouTube zoekopdracht “Beste stofzuigers voor houten vloeren”. Daarna ontstond er iets interessants tijdens het surfen door het internet. Ik vond nieuwe en relevante producten bij winkels waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Na een goede, lange zoektocht en veel vergelijkingen, had ik, in plaats van een simpele stofzuiger, een heel scala aan producten gekocht… Online!

YouTube-Blog-foto-1
Source: Brandcast Delivered 2021: Google/Talkshoppe, US, whyVideo study, n=2000 A18-64, Feb 2020

Tegenwoordig is het proces van keuzes maken bij consumenten aankopen een rommelig en gecompliceerd web van touchpoints geworden. Wat verschilt per persoon. In het klantproces, hebben deze touchpoints de mogelijkheid om de perceptie van het merk, klantervaring en koopintentie te beïnvloeden. Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat veel voor-aankoop (pre-purchase), aankoop (purchase) en na-aankoop (post-purchase) touchpoints tegenwoordig online plaatsvinden.

Het digitale landschap is een drukke plek. In de afgelopen jaren is digitaal adverteren en video adverteren in Nederland flink aan het groeien (bron). In tegenstelling tot TV advertenties, is adverteren op YouTube laagdrempeliger. Ook al is je bedrijf nog niet zo groot. Maar nog interessanter is dat je met YouTube’s targeting opties de mogelijkheid hebt om zeer selectief een bepaalde groep mensen te kiezen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Verder heb je meetbare resultaten van je campagnes waardoor je beter kunt optimaliseren (bijsturen). Dit zorgt er voor dat je makkelijker kunt sturen op ROI (rendement op je investering) dan bij niet-digitale advertenties.

“Winnen met YouTube” is een artikelreeks, waarin we je meenemen door de mogelijkheden van het YouTube advertentieplatform. Zodat jij nog beter zichtbaar en vindbaar kan zijn bij je doelgroep. In dit eerste hoofdstuk kom je meer te weten over:

  • Digitale populatie en YouTube gebruikers in Nederland.
  • YouTube video advertentie formaten en biedopties. 

Digitale populatie en YouTube gebruikers in Nederland

(ofwel, jouw potentiële “uniek bereik”)

Door heel Nederland zijn mensen online te vinden. Aan de start van 2022 is 96% van de totale Nederlands populatie een internetgebruiker (bron). Hiervan spendeert de gemiddelde internetgebruiker 5 uur en 11 minuten per dag online (bron). YouTube, is het nummer 1 video platform in het land en een bereik van 90,7% van de totale Nederlandse bevolking (bron).

Wat betekent dat voor bedrijven en marketeers zoals jij en ik? Deze statistieken duiden op grote en veel mogelijkheden. Zodat jouw bedrijf zich met de juiste relevante mensen kan verbinden.. Door gebruik te maken van digitale marketing en YouTube video advertenties mogelijkheden. Je wilt (en moet) daar zijn waar jouw potentiële klanten zich bevinden en hun aandacht pakken, hun koop keuzes beïnvloeden en hun acties sturen die zinvol zijn voor jouw bedrijf (conversies creëren).

YouTube video advertentie formaten en biedopties

Er zijn 4 belangrijke formaten waar je uit kan kiezen om jouw video campagnes op te zetten, gepresenteerd met verschillende biedopties (bidding strategies)

youtube adyoutube adyoutube ad skippableYoutube ad
Bumper
6 seconden
Geen optie overslaan
15 seconden
Geen optie overslaan
Overslaan mogelijkIn-feed
CPMCPMCPM, CPV, CPACPC

Voor Bumper, Non-Skippable and Skippable advertentie formaten kunnen je video’s voor, tijdens of na andere YouTube video’s getoond worden. Ook worden de video’s op websites en apps vertoond op Google-video partners.

1. Bumper Ads zijn korte filmpjes van 6 seconden lang (of korter) en kijkers kunnen deze video niet overslaan.

Hoe worden de kosten in rekening gebracht?

Met CPM (Cost-per-mile, dit betekend de kosten per duizend impressies) biedstrategie. Je betaald dus gebaseerd op impressies (elke keer dat je advertentie wordt vertoond).

2. Non-Skippable ads (in-stream) zijn 15 seconden (of korter), ook hier is geen optie voor overslaan.

Hoe worden de kosten in rekening gebracht?

Met CPM biedstrategie. Je betaald dus gebaseerd op impressies (net als hierboven).

3. Skippable ads (in-stream) zijn lange video’s, na 5 seconden heeft de kijker de mogelijkheid om de video over te slaan. Wordt ook wel “TrueView in-stream” genoemd.

Hoe worden de kosten in rekening gebracht?

Je kan kiezen hoe je wilt betalen door 1 van de volgende 3 biedstrategieën te kiezen:

  1. Betaal voor impressies (CPM, per duizend impressies)
  2. Betaal voor kijkers (CPV, cost-per-view)
  3. Betaal voor conversies (CPA, Cost-per-action)

Wanneer is het geen impressie meer maar een kijker geworden?

  • Wanneer iemand langer dan 30 seconden je video bekijkt
  • Wanneer iemand je gehele video bekijkt als deze korter is dan 30 seconden
  • Wanneer er interactie plaats vindt op je video (zoals op je link klikken).

Bijvoorbeeld, je hebt CPV als biedstrategie en je video is 45 seconden lang. Wanneer iemand je video voor 20 seconden bekijkt en daarna overslaat, betaal je hier dus niet voor. In feite is dit dus een gratis impressie in jouw doelgroep, waarbij je nog steeds een deel van jouw bericht kan overbrengen en geen kosten hebt.

4. In-Feed Video Ads (voorheen bekend als YouTube Discovery), dit zijn thumbnail afbeeldingen van jouw video met een titel en beschrijving – net als een normale video die aanbevolen wordt voordat je op afspelen klikt. Het enige verschil is dat je “Advertentie” ziet staan. Ook wel “TrueView Discovery” genoemd.

Waar worden deze advertentie vertoond?

  • Bovenaan de YouTube zoekresultaten
  • Op YouTube aanbevolen pagina (als je een video bekijkt, worden deze advertentie naast andere YouTube video’s gezet).
  • Op de mobiele homepage van YouTube

Hoe worden de kosten in rekening gebracht?

Met CPC biedstrategie, je betaald gebaseerd op klikken, dus wanneer iemand op jouw thumbnail van je advertentie klikt.

Here’s a wrap!

YouTube is een krachtig video advertentie platform dat tal van mogelijkheden biedt om de juiste mensen te verbinden met jouw bedrijf. Strategisch kun je verschillende YouTube advertentie formaten kiezen zodat je campagne maximaal presteert. Neem contact met ons op en wij helpen je om de juiste mix te vinden!

De volgende keer: Winnen met YouTube: De Beginner’s Handboek (Hoofdstuk 2). Hierin leren we meer over de rol van YouTube in full-funnel marketing en belangrijke meetpunten voor jouw YouTube campagnes.

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.