Beter Meten: de invloed van online op offline

Door de komst van Analytics zijn we onze websitebezoekers steeds beter gaan begrijpen. Op basis van de statistieken uit Analytics krijgen we een beter beeld van onze doelgroep, kunnen we websites beter inrichten, advertenties beter optimaliseren en ga zo maar door.

invloed online op offline marketing
Als we nou een uithangbord hadden, zou dit een stuk vaker gebeuren!

Google gooit daar de laatste paar maanden nog een schepje bovenop. Ze zijn op dit moment flink aan het experimenteren hoe ze de correlatie tussen online campagnes en het gedrag wat zich vervolgens offline afspeelt in beeld kunnen brengen. Interessante data, want hierdoor kunnen we onze doelgroep beter begrijpen.

Google koppelt advertenties aan ‘Offline store visits’

In december rolde Google ‘offline store visits’ uit om meer inzicht te krijgen in het winkelbezoek dat plaatsvindt na het zien van een advertentie. Slim van Google, want offline verkopen zijn in de meeste branches nog steeds vele male groter dan online.
Met het meten van ‘offline store visits’ krijg je een beter beeld van:

  • de campagnes die het grootste aantal bezoekers aan je fysieke winkel opleveren;
  • de Return on Investment (ROI). Zo kunnen we nog beter geïnformeerde beslissingen nemen tijdens onze campagne-optimalisatie.

Deze toepassing is op dit moment alleen nog beschikbaar voor grote winkelketens. Een aantal van de vereisten zijn:

  • Je moet meerdere winkellocaties hebben
  • Je moet meer dan 10.000 advertentieklikken per maand hebben

Conversies via de telefoon worden steeds belangrijker

https://www.youtube.com/watch?v=0u0RQk2Z1-o

Zoals je in het filmpje hierboven ziet, werd mobiel in 1999 als onnodig beschouwd. Inmiddels is ons mobieltje niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en kunnen we eigenlijk ook niet meer zonder. Inmiddels is de penetratiegraad van mobiel gebruik in Nederland al over de 80% en komt meer dan 60% van de zoekopdrachten in Google uit ‘mobiel’. Door deze flinke toename in mobiel gebruik, zien ook wij het aantal gebruikers en de omzet uit mobiel verder toenemen. Het is belangrijk om het gedrag van je mobiele gebruiker goed inzichtelijk te krijgen zodat je ook hier ook goed op kan inspelen. Voordat ik je ga uitleggen hoe je dat kan doen, wil ik je eerst wat meer vertellen over wat we tot nu toe weten over het gedrag van de gebruiker op mobiel en welke conversies daarbij belangrijk zijn.

55% van de mobiele conversies wordt binnen een uur gerealiseerd

Uit de statistieken van Google blijkt dat 55% van de conversies via mobiel binnen een uur gerealiseerd wordt. Dat betekent dat de intentie via mobiel veel hoger is dan op elk ander platform.

Over welke conversies hebben we het dan?

  • verkoop van een product
  • bezoek aan de winkel
  • contact via e-mail
  • contact via de telefoon

Het bijhouden van de laatstgenoemde conversie is belangrijk omdat de kans op een verkoop via de telefoon erg hoog is. Dit omdat je een potentiële klant aan de telefoon hebt die al interesse heeft in je product of dienst. Met de toename van mobiel gebruik, zal het aantal telefoontjes na het zien van een advertentie naar verwachting toenemen.

Verwacht wordt dat het in 2019 om wel 162 biljoen telefoontjes zal gaan.

telefoontjes adwords
Aantal telefoontjes dat volgt uit het zien van een advertentie via display, search, social en landingpagina’s.

Klanten leggen graag nog even telefonisch contact omdat (vaak bij complexe producten/diensten) extra uitleg gewenst is, en omdat persoonlijk contact vanuit nature nog steeds als ‘erg fijn’ wordt beschouwd. Omdat je helaas niet kunt meten wat zo’n telefoongesprek oplevert, is ‘contact opnemen’ des te relevanter om als conversie op te nemen, zeker nu in steeds meer advertenties het telefoonnummer als ‘call-to-action’ gebruikt wordt.

Binnenkort weet je a.h.v. het telefoonnummer waar een klant vandaan komt

Google gaat volkomen mee in deze trend. In verschillende landen is Google aan het experimenteren met ‘dynamic call tracking’ (nog niet in Nederland). Met ‘dynamic call tracking’ verandert het telefoonnummer op de website wanneer iemand bijvoorbeeld via een AdWords-advertentie binnen komt. Zo weet je straks precies via welke bron offline contact met je opgenomen heeft.

Wat kan er nu al?

Op dit moment kan je via een derde partij ‘dynamic phonecall tracking’ implementeren in Google Analytics. Deze service is helaas niet gratis. Ook is het nu al mogelijk om het aantal kliks op een telefoonnummer meetbaar te maken. Dit doen we bij CutTheWeb met Google Tag Manager. Benieuwd hoe we dit voor jouw website kunnen inrichten? Neem dan contact op met ons. Hij is dol op data en vertelt daar graag (veel) meer over.

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.