Cookiewetgeving: een interview met Derk Pas

De afgelopen jaren is er veel ophef geweest rondom de cookiewetgeving. Ook tegenwoordig krijgen we zo nu en dan vragen van ongeruste klanten over wat ze precies op hun website moeten zetten, of ze pop-ups of overlays moeten maken, en of het eigenlijk wel echt nodig is. Wij hebben aan Derk Pas gevraagd of hij wat kon vertellen over de cookiewetgeving.

Hallo Derk! Leg eens uit wat een ‘cookie’ is.

Derk: ‘Een cookie is een klein tekstbestand dat op een laptop, tablet of telefoon wordt geplaatst door een website. Deze bestandjes houden informatie bij over de bezoeker van de site. Er zijn verschillende soorten. Analytische cookies houden informatie bij die niet privacygevoelig is, bijvoorbeeld hoeveel bezoekers er op een site zijn geweest. Functionele cookies zijn belangrijk voor het functioneren voor de website, en onthouden bijvoorbeeld wat er in een winkelmandje zit. Voor deze cookies hoef je nooit te waarschuwen. Dan heb je nog tracking cookies, die wel privacygevoelig zijn. Die worden meestal gebruikt om advertenties af te stemmen aan de hand van bepaald gedrag op het internet. Daarom krijg je bijvoorbeeld vaker een advertentie van Samsung of Philips te zien als je net hebt gezocht naar een nieuwe televisie.

Wat is die wetgeving en waarom is hij er?

Derk: ‘Die wetgeving is er omdat mensen het eng vinden dat een website informatie over ze verzamelt. Een tijdje geleden is besloten dat dat niet meer mag zonder dat de bezoeker van een website van tevoren gevraagd is om hiermee akkoord te gaan. Tegenwoordig moet je het dus aan je bezoeker laten weten als je privacygevoelige gegevens over ze verzamelt.

Wat betekent dat voor een website die bijvoorbeeld remarketing wil toepassen?

Derk: ‘Als jij met je website remarketing wilt gebruiken, moet je in principe je bezoekers daarover informeren. Als je dat niet doet, kun je een boete krijgen… Maar dat gebeurt in de praktijk maar heel weinig, en daarbij krijg je (voor zover ik weet) tot nu toe altijd eerst een waarschuwing. Er zijn zelfs heel veel overheidswebsites die niet aan deze wetgeving voldoen, dus ik ben niet zo bang voor de gevolgen.
Om het toch helemaal “volgens de regels” te spelen moet je een aantal dingen doen, die je kunt vinden op een pagina van Google AdWords over cookiebeleid.

Ik krijg het gevoel dat je zelf niet zo blij bent met deze wetgeving…

Derk: ‘Natuurlijk raden we onze klanten aan om zich altijd aan de regels te houden, maar persoonlijk vind ik het een beetje juristenpaniek. Er worden dagelijks heel veel gegevens doorverkocht, bijvoorbeeld door de Kamer van Koophandel. Dat gaat nog veel verder, bijvoorbeeld over persoonlijke telefoonnummers, maar daar heeft niemand een probleem mee. Daarbij is de informatie die wordt uitgelezen vaak helemaal niet van persoonlijke aard, maar gaat het om iets waar een machine iets mee kan. En is het niet fijner om advertenties te zien van dingen die je interessant vindt? Ik ben wel klaar met automerken die ik associeer met de maffia, geurtjes waar ik misselijk van word, blondines terwijl ik echt op brunettes val en all-inclusieve resorts terwijl ik een echte kampeerbeer ben. Laat die marketeers maar weten wat mijn echte voorkeuren zijn, dan is de reclame die ik zie in elk geval relevant.’

Dank je wel, Derk! We hebben weer veel geleerd.

Derk: ‘Graag gedaan ;-)’

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter