De 6 meest voorkomende fouten in SEO, na lancering van een nieuwe website
Onze klanten werken regelmatig aan een nieuwe of vernieuwde website, omdat dit de motor is van je online zichtbaarheid en vindbaarheid.
SEO (Search Engine Optimization), zoekmachineoptimalisatie, is daarin een belangrijk onderdeel voor hoe goed je website gevonden wordt in de zoekmachines. Er zijn enorm veel factoren die hierin een rol spelen.
Bij de lancering van een nieuwe website, komen we vaak dezelfde SEO factoren tegen die eerder getackeld hadden kunnen (misschien wel moeten) worden. Daarom delen we de meest voorkomende SEO factoren met jullie in dit blog, zodat je hier extra scherp op kan zijn (of kan laten zijn) bij livegang van de website.
Wij pakken deze SEO check vaak voor onze klanten op, om snel te kunnen signaleren waar een ‘gat’ ontstaat, waar de developer vervolgens actie op kan ondernemen.
Maar de developer zorgt er toch voor dat het wel goed zit met SEO?
Logisch dat je zo als klant denkt, maar SEO is een enorm breed begrip.
De vraag voor de developer is eigenlijk of ze SEO meenemen in de begroting. En tot hoe ver? Vaak zien we dat basis SEO wordt meegenomen, waarbij je voornamelijk technisch gezien mag verwachten dat een aantal zaken goed staan (tenzij ze dit niet hebben benoemd), maar het is nog steeds handig om bepaalde zaken te checken bij livegang.
SEO Technisch
Wat wij op SEO technisch niveau met regelmaat tegenkomen, hebben we hieronder voor je op een rijtje gezet.
Deze 6 SEO technische punten kan je op het moment van livegang even checken (of door ons laten checken). Voor de ene developer zullen dit logische werkzaamheden zijn, die ze standaard meepakken, maar in de praktijk komen we ook anders tegen.
Hieronder een verkorte SEO checklist, om na livegang van de website te doorlopen.
1. ‘No index’ weghalen bij pagina’s
Daarmee zeg je namelijk tegen Google (en andere zoekmachines) bots dat die pagina’s niet geïndexeerd mogen worden. Vaak staan de pagina’s van de hele site op no index als de site wordt gebouwd. Logisch, omdat de nieuwe site dan nog niet geïndexeerd hoeft te worden, maar dat moet bij livegang wel nog worden aangepast.
2. Robots.txt – disallow
Robots.txt is een tekstbestand dat instructies bevat voor crawlers (zie bijvoorbeeld cuttheweb.nl/robots.txt. Crawlers zijn dan weer de robot spiders van zoekmachines, die je site vervolgens bekijken, beoordelen en indexeren.
We zien dat dit bestand na livegang nog wel eens op disallow blijft staan. Als dit op disallow staat, zeg je eigenlijk dat de robot spiders de site niet mogen crawlen (bekijken/beoordelen/indexeren). En dat is natuurlijk niet de bedoeling als de website live staat ;).
3. 301 redirects instellen
Oude url’s, als ze veranderen, 301 redirecten en daarmee automatisch door laten verwijzen naar de nieuwe url’s. Zo pakt Google (en andere zoekmachines) sneller op dat er nieuwe pagina’s zijn. En worden deze nieuwe pagina’s sneller geïndexeerd en in de zoekresultaten opgenomen.
4. Snelheid
De snelheid van je website moet goed zijn. Google neemt dit onderdeel erg streng mee in het bepalen de ranking (positie).
Of de website op snelheid goed scoort, kan je testen met diverse tools, zoals:
- Google Pagespeed Insights
- Test my site with Google
- Google Search Console
- gtmetrix.com
- Webpagetest.org
- Pingdom.com
5. Mobiel Responsive
Check bij de feedbackronde ook altijd de mobiele versie. Een nieuwe website die niet mobile responsive (mobielvriendelijk) is, is tegenwoordig echt een no go voor SEO / Google. Check je site dus goed op verschillende mobiele apparaten en in verschillende browsers. Vooral de populairste onder jouw doelgroep.
6. Standaard WordPress instellingen
Bij een WordPress website, zijn er een aantal standaard instellingen, waarbij het handig is voor SEO als ze wel worden aangepast. Voornamelijk doordat de standaardtaal in WordPress vaak op Engels staat. Voor SEO is het net wat beter om dat op Nederlands te zetten.
Let daarbij op:
- Url’s: dat ze geen Engelse termen bevatten en/of voor gekke onlogische url’s zorgen (na de / hebben we het dan over).
- Cookie-wall kan in het Engels staan, het us beter en gebruiksvriendelijker om dit in de taal die je ook voor je website gebruikt te zetten.
- 404’s kunnen hierdoor standaard in het Engels staan. Dit is een foutpagina van de website. Als iemand bijvoorbeeld per ongeluk een niet bestaande pagina intypt. Zet ook hier de tekst in de taal van je website en verwijs naar pagina’s die wel bestaan. “Oops, deze pagina bestaat niet! Maar misschien zoek je:”
- Permalinks, oftewel URL’s en dan met name wat na de / komt bij je site, standaard in WordPress staat dit voor SEO niet handig. Dan bevat de URL %$#@, etc. en daar kunnen de zoekmachines niet veel mee. Het is beter om deze optie goed te zetten, zodat er mooiere URL’s verschijnen.SEO-plugins zoals Yoast en RankMath zetten dit (en meer SEO instellingen) automatisch goed voor je.
SEO Content
Content (tekst- en beeld inhoudelijk) gerelateerde zaken pak je vaak zelf op, tenzij de developer heeft aangegeven dit ook op te pakken.
Let hierbij voornamelijk op:
- Het checken van interne links, of ze allemaal goed doorlinken / werken.
- Alle titles, descriptions, alt tags in afbeeldingen toevoegen/invullen.
- Maar ook de title’s en descriptions van pagina’s zelf.
- Let er ook op dat de ‘headers’ (dikgedrukte/grotere tekst aan de begin van een alinea) goed staan. Zorg er hierbij dat je maximaal 1 header 1 op de pagina hebt staan met daarin je belangrijkste zoekterm voor die pagina.
Kortom, geef Google achter de schermen de juiste informatie mee per pagina, om zo goed en snel mogelijk geïndexeerd te kunnen worden.
Waarom is dit zo belangrijk?
Een nieuwe website is super leuk! Maar het is nog leuker als hij ook goed gevonden wordt. Daar kan goed ingestelde SEO een bijdrage aan leveren. Daarom nog even die kritische SEO blik, en dan kan je helemaal los met je nieuwe website :)!
Laat een reactie achter