De verdwijning van het zoektype broach match modifier (+), wat nu?

Het zoektype Modifier voor Breed zoeken gaat verdwijnen. Een update die voor ons werk consequenties heeft, maar waar we prima mee uit de voeten kunnen. Deze wijziging gaat waarschijnlijk ook invloed hebben op jouw Google Ads account. Lees verder en kom erachter of je in actie moet komen, of niet.

Wat zijn zoektypen?

Voor degene die nog niet bekend zijn met zoektypen. Er waren 5 typen zoekwoorden die je kon instellen in Google Ads, om te bepalen hoe breed of specifiek je zoekwoorden geïnterpreteerd mogen worden door Google. Hieronder kan je hier wat meer over lezen per zoektype.

Breed zoeken (Broad)

Je stelt zoekwoorden in die belangrijk zijn voor jouw bedrijf en geeft Google wat meer de vrije hand om matches voor je te maken, met zoekopdrachten waarvan Google denkt dat ze relevant voor je zijn.

Modifier voor Breed zoeken (BMM)

Google matcht je ingestelde zoekwoorden (of sterk gelijkende varianten), waarbij er in de zoekopdracht termen tussen, voor of achter deze zoekwoorden gebruikt mogen worden, om vertoond te worden met je advertentie.

Woordgroep (Phrase/zinsdeel)

Google matcht je ingestelde zoekwoorden (of sterk gelijkende varianten), waarbij er in de zoekopdracht termen voor of achter deze zoekwoorden gebruikt mogen worden, om vertoond te worden met je advertentie.

Exact

Dit zoektype gebruik je als je wilt dat er precies je ingestelde zoekwoorden, zonder aanvullende termen, worden gebruikt in een zoekopdracht als je advertentie vertoond wordt (inclusief sterk gelijkende varianten, meervoudsvormen en spellingsvarianten).

Uitsluitingszoekwoorden

Om te voorkomen dat je in combinatie met bepaalde voor jouw irrelevante termen wordt vertoond met je advertentie. Wij sluiten op voorhand standaard al een aantal zoekwoorden uit. Denk aan zoekwoorden, zoals tweedehands, informatie, opleiding, betekenis, etc.

<h3x”>Voorbeeld

Het zoekwoord dat is ingesteld: sneakers kopen.

Hieronder zie je per zoektype een voorbeeld van een zoekopdracht, waarop je advertentie bij dat zoektype vertoond zou kunnen worden.

Breed zoeken

Modifier voor Breed zoeken

Woordgroep

Exact

Voor meer uitleg hierover verwijzen we je naar Google support – Over zoekwoordopties en over specifiek het type BMM.

Per 18 februari 2021 zijn dit er dus nog maar 4. De BMM optie wordt er uitgefaseerd en de woordgroepen worden iets breder ingestoken.

Wat gaat er gebeuren?

Deze wijziging wordt in twee stappen doorgevoerd:

  • Stap 1 (18 februari): het gedrag van woordgroepen en modifier voor breed zoeken wordt geupdate. Hierdoor kunnen phrase zoekwoorden meer matches gaan krijgen omdat die net iets breder wordt ingestoken, doordat er ook bredere termen tussen de ingestelde zoekwoorden gebruikt mogen worden, als ze belangrijk voor je zijn volgens Google.
  • Stap 2 (juli): BMM wordt volledig vervangen door phrase/zoekwoordgroepen/zinsdeel. De ingestelde BMM blijven wel werken, maar dan op de nieuwe zoekwoordgroepen type (phrase/zinsdeel).

Om het iets visueler voor je te maken, gebaseerd op een voorbeeld van Google.

Stel je hebt het zoekwoord, met zoektype woordgroep “reizen van Amsterdam naar Londen” of BMM +reizen +van +Amsterdam +naar +Londen.

Wanneer wordt een advertentie dan wel of niet meer vertoond?

Oud

Verhouding tot aantal matches

Nieuw

Verhouding tot aantal matches

Kortom, niet alle BMM matches worden voortaan meegenomen in de nieuwe woordgroep matches. De betekenis/intentie van de zoekopdracht moet gelijk blijven (in de ogen van Google), ook al wordt er een andere volgorde en/of aanvullende termen gebruikt in de zoekopdracht. Wordt de betekenis hierdoor anders, in dit geval ‘reizen van Londen naar Amsterdam’ in plaats van andersom, dan wordt hij nu niet meer op die manier gematcht en wordt je advertentie hier niet meer op vertoond.

Wat moet ik nu doen?

Gelukkig hoef je nu niet meteen alle BMM zoekwoorden te gaan aanpassen/verwijderen.

Wat wel handig is:

  • Ontwikkelingen in verkeer en het zoektermen rapport (ook al zie je hierin niet 100% de gematchte zoekwoorden meer terug tegenwoordig) extra goed in de gaten houden na 18 februari. Hoe meer je gebruikt maakt van woordgroepen en BMM zoektypen, des te meer effect deze wijzigingen kan hebben op je campagnes.
  • Zie je zoektermen terug die niet relevant zijn voor je bedrijf, dan sluit je die termen uit.
  • Als je nieuwe zoekwoorden toevoegt in Google Ads, is het raadzaam om alvast geen BMM zoektype meer te gebruiken.

Als je Google Ads klant bij ons bent, doen wij dit uiteraard voor je ;).

Wat vinden wij van deze update?

Op zich een logische stap, aangezien je al niet standaard voor BMM kon kiezen en handmatig met die plusjes moest werken.

Google claimt hiermee wel (weer) een stukje extra controle, doordat er nu nog maar 4 zoektypen over zijn. Het vergt aan onze kant een stukje loslaten, maar aan de andere kant juist een extra kritische blik op de (inzichtelijke) zoektermen waarop daadwerkelijk gematcht wordt, om de uitsluitingszoekwoorden zo strak mogelijk te houden. En meer tijd om te analyseren, strategie te bepalen en te sparren over de volgende stappen en kansen die we zien.

Nog vragen, opmerkingen of je ervaringen delen?

Graag! Neem contact met ons op als we je kunnen helpen met je Google Ads campagnes, of als je gewoon een vraag hebt. Ook zijn we altijd benieuwd naar ervaringen van anderen.

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.