Google Ads heeft een nieuwe manier van adverteren: Performance Max campagnes!

Google Ads heeft een nieuwe manier van adverteren: Performance Max campagnes!

Maar wat is dat precies? Dat gaan we je in deze blog haarfijn uitleggen. Waar het op neerkomt is dat Google een stapje verder in de richting van automatisering heeft gezet. Google heeft, na de succesvolle implementatie van slimme shopping campagnes, de smaak te pakken en gaat nu ook niet-retailklanten de optie bieden om hun campagnes verder te automatiseren. Hoe? Door Performance Max campagnes (PMC) te gebruiken!

Oke, leuk, maar wat houdt het dan in?

Google zelf zegt dat PMC’s je op 4 manieren helpen om je doelen te bereiken, namelijk:

  • Het verhogen van conversiewaarde
  • Nieuwe klanten vinden
  • Waardevolle inzichten krijgen
  • Zij aan zij werken met automatisering (wat verschillende voordelen heeft zoals tijdsbesparing).

Die automatisering, verlies ik dan niet de controle over mijn advertenties?

Nee, er zijn een aantal zaken waar je inderdaad, in tegenstelling tot andere campagnes, geen controle meer over hebt. Dat zijn de volgende zaken:

  • Het toevoegen of uitsluiten van zoekwoorden
  • Handmatige biedingen plaatsen
  • Publiek uitsluiten
  • Extensies toevoegen op advertentiegroep niveau.

Nu klinkt dit alsof je veel controle uit handen geeft, maar er komen ook een hoop nieuwe manieren bij om dit soort campagnes te optimaliseren, sterker nog, er zijn nu meer manieren om je campagnes te optimaliseren dan eerst. 

Dit zijn een aantal (maar niet alle) zaken die je kan optimaliseren:

  • Het verbeteren van je creative assets (bijv. afbeeldingen of video’s) en extensies (zoals veranderingen maken voor een specifiek seizoen of promotie).
  • Het verbeteren van je lijst met producten voor Google Shopping (titels, descripties, columns, etc).
  • Je campagnes opsplitsen op basis van verschillende doelgroepen gebaseerd op bijv. marge, nieuwe producten, seizoensproducten, etc.
  • Toevoegen van ‘first-party’ data (remarketing en klantendata, informatie die je zelf verzameld).
  • Uitsluiten van specifieke URLs en plaatsingen.
  • Optimaliseren op basis van lifetime value van klanten (klantwaarde op lange termijn).
  • Bepaalde evenementen promoten of seizoensgebonden aanpassingen maken.
  • Productbeoordelingen indienen.
  • Optimaliseren op prijs en landingspagina’s (CRO).
  • Verbeteren van (cross-channel) attributie van je account (cross-channel attributie stelt bedrijven in staat krediet toe te kennen en de impact van individuele touchpoints te meten, terwijl ze kijken hoe die unieke mix samenhangend samenwerkt gedurende de hele levenscyclus van de klant).

Name of the Game: Optimaliseren & Automatiseren

Google automatiseert dus de targeting en plaatsing op basis van de informatie die de adverteerder biedt. Vervolgens zorgt Google ervoor dat PMC’s over alle soorten netwerken kan worden geplaatst, wat uniek is aan PMC’s. Dus dat je advertenties automatisch geplaatst worden op; Google Zoeken, Display, Gmail, Discovery, YouTube, Maps en Shopping.

Hoe meer input de adverteerder levert, hoe beter Google weet wat de bedoeling is. En beter weet waar een advertentie geplaatst moet worden om de juiste doelgroep te vinden. Maar ook al heb je niet alles al klaar, bijvoorbeeld als je nog geen video hebt, dan kan Google zelf, met machine learning en automatisering, die video bedenken en maken op basis van je website en dit automatisch posten. Dan geef je Google wel veel vrijheid, wellicht is het daarom goed om zelf een video klaar te hebben staan, zodat je wat meer controle kunt uitoefenen op de campagne. 

Zorg van te voren dat je zoveel mogelijk materiaal verzameld hebt, zodat Google de campagne zo goed mogelijk kan sturen. Denk aan het gebruik van goed geschreven teksten, goede afbeeldingen, een juiste verzameling van verkeer (dus dat de meetbaarheid in orde is), dat de conversion tracking (met conversietracking worden alle methoden verstaan om gegevens te verzamelen over conversie aantallen en percentages) in orde is, goede landingspagina’s, een goed geoptimaliseerde datafeed (een databestand met productinformatie en de beschikbare variabelen van dit product. Een datafeed wordt ook wel een productfeed genoemd), etc.

Wat heb je nodig?

Per ‘asset group’ (een asset group of itemgroep is een verzameling advertentiemateriaal gericht op een thema of gerelateerd aan een doelgroep) mag je het volgende toevoegen: 

  • tot 15 afbeeldingen
  • tot 5 logo’s
  • tot 5 video’s (als je geen video upload, maakt Google er automatisch 1 met de assets in je groep)
  • tot 5 titels (max. 30 characters)
  • tot 5 lange titels (max. 90 characters)
  • 1 korte beschrijving (max. 60 characters) en tot 4 lange beschrijvingen (max. 90 characters)
  • Call-to-action (kiezen uit verschillende opties)
  • URL opties toevoegen

Hoe nu verder?

PMC’s worden uitgerold en vervangen de Smart Shopping campagnes. Verder lijkt het interessant om PMC’s voor meerdere niet-retailklanten te gaan gebruiken. Het is echter wel belangrijk om ervoor te zorgen dat alle input juist is en zo volledig mogelijk. Om controle te houden over display en video, raden wij aan om een video te hebben / te laten maken die gebruikt kan worden in de PMC.

Wat vinden wij ervan?

Wij zijn tevreden over de eerste resultaten die we zien uit de PMC’s die we hebben draaien voor klanten. Met de juiste input en optimalisatie stappen verwachten we met deze campagnes een mooie aanvulling op huidige strategieën.

Wil je hulp bij het inrichten of optimaliseren van jouw Performance Max campagne? OF mocht je nog geen video hebben om te gebruiken? Geen nood, wij kunnen je helpen! Neem contact op en wij kunnen je helpen.

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.