Google: The Giant, wereldwijd
Vaak hebben wij het over Google, en wat je moet doen om Google te “pleasen”. Aanvankelijk kijken we naar wat handig is voor je bezoekers (logica, navigatie, gebruiksvriendelijkheid), daarna pas wat Google graag ziet (techniek, snelheid, mobiele site en “on page factoren”). Regelmatig krijgen we de vraag of we zijn vergeten dat er andere zoekmachines zijn? Nee, zeker niet. Maar we hebben meerdere redenen om ons toch te concentreren op Google.
Wat cijfers over Google
Google heeft een gemiddeld marktaandeel van 91% in de zoekmachinebranche wereldwijd. Het bedrijf dat dit bijhoudt en inzichtelijk maakt (en overigens veel meer data verzamelt) heet Statcounter. Zie hier hoe ver Google voorligt op de andere zoekmachines.
In Europa heeft Google zelfs een iets hoger marktaandeel: zo’n 92%.
In Nederland ligt dit aandeel rond de 94%.
Dit is waarom wij het vrijwel altijd alleen over Google hebben. Waarom zou je tijd, energie en geld steken in zoekmachines die samen maar 6% van de Nederlandse markt hebben, als je dezelfde tijd, energie en geld kunt steken in 1 zoekmachine die 94% in handen heeft?
Goed in Google = goed in de rest
Een andere reden is dat bij Bing (en andere zoekmachines) veel factoren die je plaats (ranking) bepalen in de SERP (Search Engine Result Page, oftewel de resultaten pagina van de zoekmachine waar je in zoekt) overeenkomen met die van Google. Als je website dus geschikt wordt bevonden door Google, is je site vaak voor het grootste gedeelte ook geschikt voor andere zoekmachines.
Een derde reden is dat bijvoorbeeld Yahoo nu ook gebruik maakt van Google-resultaten. Overigens maakt Yahoo ook gebruik van Bing-resultaten (en is met 51% groter dan Google in Yahoo-desktopresultaten).
Heb jij ervaringen met Bing, Yahoo of andere zoekmachines? Waren die heel anders dan met Google? We horen het graag in de reacties hieronder.
Laat een reactie achter