HTTPS, HTTP en SSL: voorkom schade!
Sinds december 2015 krijgt een URL die begint met “https” voorrang in de ranking van de zoekresultaten. Hiermee geeft Google aan dat ze SSL (Secure Socket Layer, te zien aan “https”) belangrijk vinden . We krijgen hier steeds meer vragen over. Reden genoeg voor een interview met Bart, onze SEO-man.
Is SSL voor iedereen relevant of alleen voor webshops?
SSL is voor iedereen relevant. Dit komt door een aantal punten.
- Bezoekers voelen zich, soms zelfs onbewust, veiliger (en zijn dat vrijwel altijd ook) als ze een SSL-certificaat in de browser op “groen” zien staan. Als je website een SSL-certificaat heeft en dus begint met https, kleurt dat stukje van je URL in de meeste browsers groen.
- De informatie die dan wordt verzonden tussen de server en de browser van de bezoeker is dan beter beveiligd en versleuteld.
- Google heeft aangegeven dat dit SSL een ranking factor is. Je krijgt er dus een klein voordeel me. Als voor de rest alles hetzelfde zou zijn op twee sites en de een heeft http en de andere https, “wint” https. Het is de verwachting dat Google in de toekomst meer gewicht gaat geven in het algoritme. Het zal dus nog belangrijker worden om dit goed te doen.
Waar moet je op letten als je overgaat op https?
Zorg dat de pagina’s (alle versies) ge-redirect worden naar de https-versie. Er zijn verschillende varianten van URL’s die doorverwezen moeten worden:
- HTTP + www (voorbeeld: http://www.cuttheweb.nl)
- HTTP + non-www (voorbeeld: https://cuttheweb.nl)
- HTTPS + www (voorbeeld: https://www.cuttheweb.nl)
- HTTPS + non-www (voorbeeld: https://cuttheweb.nl)Stel dat er is gekozen voor https://cuttheweb.nl, dan moeten de overige URL’s hier naar doorverwezen worden.
Doe dit PER PAGINA en niet sitewide.
Met deze tool kan je controleren of deze redirects goed ingesteld zijn.
Verifieer alle versies in Search Console en zet het voorkeursdomein op het nieuwe juiste adres. Via Search Console kan je dit onder site-instellingen vinden. Zie afbeelding hieronder:
Zorg er voor dat alle afbeeldings-URL’s https zijn. Dit geldt ook voor interne links, .css, .pdf en .js files.
- Het is ook handig om de sitemap(s) opnieuw in te dienen in Search Console zodra je over bent gegaan naar https. De kans is groot dat Google het dan sneller oppakt.
- Zorg ervoor dat ook alle externe bronnen met https beginnen. Wij hebben een slimme tool waarmee we kunnen achterhalen welke websites naar jouw website een link gezet hebben. Het is belangrijk om deze websites te vragen de link te veranderen naar https.
- De laadsnelheid mag/moet eigenlijk niet leiden onder de overgang naar https. Dat kan wel eens gebeuren omdat er meer info verzonden moet worden naar de browser. Yoast geeft tips over hoe je records kunt instellen, om de https-pagina’s zo snel mogelijk te laden.
Test vervolgens hier en in search console of je snelheid er niet onder komt te leiden.
Wat zijn verdere belangrijke aandachtspunten?
Ik heb twee tips:
tip 1: We zien vaak dat webdevelopers de oude links allemaal redirecten naar de nieuwe homepage. Dit is zonde want hierdoor zak je in de zoekresultaten en loop je omzet mis. Redirect dus niet altijd naar de homepage, maar naar de nieuwe subpagina.
tip 2: Zorg er voor dat al je campagnes (denk aan AdWords) de nieuwe website-URL’s krijgen.
Nog meer vragen aan Bart over SSL website-migratie? Mail hem op bart@cuttheweb.nl!
Laat een reactie achter