Laat je niet misleiden door de Google Keyword Planner

Sinds juni zie je in de Google Keyword Planner niet meer de juiste data voor geschatte zoekopdrachten en CPC (cost per click). Bij zogenaamde “close variants” (bijvoorbeeld ‘kat’ en ‘katten’) laat Google alleen de term zien met het hoogste zoekvolume.

keyword planner kat plus katten

Veel mensen en tools schatten het zoekvolume nu veel te hoog in doordat ze de zoekvolumes van de Keyword planner bij elkaar optellen. Aangezien Google dit nu al doet voor “close variants” ben je dan dubbel of zelfs driedubbel zoekvolume bij elkaar aan het optellen.

Bij CutTheWeb houden we van data, hoe meer hoe beter. We willen een schatting zien van de juiste variatie (exact, zinsdeel, broad modifier of breed) van een zoekterm. Kleine variaties van een zoekterm kunnen grote implicaties hebben voor de zoekintentie en waarde van de zoekterm. Als je je dan baseert op misleidende informatie over volume en CPC, kan dat grote gevolgen hebben. Daarom is het zien van de juiste data essentieel.

Hoe krijgen we de juiste data terug?

Als we ‘kat’ en ‘katten’ als voorbeeld blijven gebruiken, kunnen we zien dat de Keyword planner een gemiddelde van 60.500 zoekopdrachten per maand geeft, voor allebei.

zoekwoorden keywords google

Voeg deze toe aan je plan en ga naar “planning beoordelen”. Daar moet je verschillende parameters veranderen: de data range, het bod (wij doen meestal € 100), budget (ook hier doen we een hoog bedrag, bijvoorbeeld € 10.000,-) en je kunt kiezen wat voor type zoekterm (exact, zinsdeel, broad modifier of breed) je wilt zien.

Laat je niet misleiden door de Google Keyword Planner 1

Nu zie je de geschatte vertoningen voor de afzonderlijke zoektermen (per variant). Dit is wel inclusief de keren dat de zoekterm op de tweede pagina wordt vertoond. Het nadeel hiervan is dat je alle variaties van de zoektermen waar je deze data voor wilt hebben, moet kennen. Er is eigenlijk geen goede manier om dat te achterhalen, of je moet er veel tijd in willen steken en het handmatig gaan doen.

Waarom wij dit belangrijk vinden

Niet alle zoektermen zijn gelijk. Verre van, zelfs. Ze hebben niet dezelfde intentie of waarde, zoals bij het voorbeeld hieronder, “api test”, “api tester” and “api testing.” Zelfs AdWords laat grote verschillen zien in zoekvolume en CPC.

Klik op de afbeelding om 'm op volledige grootte te bekijken.

Behalve als je nu de Keyword planner gebruikt…

keyword-planner-api

Bekijk hier een gedetailleerd Engelstalig artikel. Met dank aan Patrick Stox.

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.