thumbnail Week 3 (blog) Bart-High-Quality

Meten = weten, meetbaarheid is cruciaal in online marketing 

Dit is waar meetbaarheid om de hoek komt kijken. Het vermogen om te meten en te analyseren hoe jouw website presteert en hoe jouw online marketingactiviteiten bijdragen aan je bedrijfsdoelstellingen. Dat is van onschatbare waarde en uniek voor de online marketingwereld. 

Offline marketing resultaten zijn lastiger te meten. Weet je bijvoorbeeld:

  • Hoeveel mensen jouw billboard zien
  • Je radiospot hebben gehoord?
  • Of je tv commercial hebben gezien? 

Waarschijnlijk niet, omdat hiervan slechts inschattingen kunnen worden gegeven. 

Bijvoorbeeld:

  • Hoeveel mensen x keer in de week voorbij je billboard rijden.
  • Door hoeveel mensen een radiokanaal wordt beluisterd.
  • Of door hoeveel mensen naar een bepaald programma kijken, waar je commercial tussentijds voorbij komt.

Online kunnen we veel gerichter meten 

Zoals:

  • We kunnen zien hoeveel mensen jouw banner of video hebben gezien. 
  • Hoeveel mensen op jouw banner of video hebben geklikt.
  • Hoeveel websitebezoekers er zijn geweest.

En nog belangrijker, hoeveel van deze websitebezoekers een doel op jouw website hebben bereikt. Denk hierbij aan:

  • Aantal ingevulde contactformulieren.
  • Aantal verkopen.
  • Hoeveel opbrengsten er zijn gegenereerd.
  • Aantal klikken op een telefoonnummer of e-mailadres.
  • Aantal nieuwsbrief-inschrijvingen.

Kortom, de effectiviteit van je inspanningen zijn veel beter te meten. Die mate van meetbaarheid maakt online marketing uniek en meetbaarheid cruciaal voor jou.

Hier zijn 4 redenen waarom meetbaarheid cruciaal is:

1. Inzicht in online prestaties

Meetbaarheid biedt waardevolle inzichten in hoe goed jouw website presteert. Door het bijhouden van metrics zoals bezoekersaantallen, paginaweergaven, gemiddelde sessieduur en betrokkenheidspercentage, kun je zien welke pagina’s van jouw website effectief zijn en welke pagina’s verbetering(en) behoeven. Dit stelt je in staat om de gebruikerservaring van jouw bezoekers te optimaliseren.

2. ROI van (online) marketing campagnes

Online marketingactiviteiten, zoals zoekmachineoptimalisatie (SEO), contentmarketing en betaalde advertenties (SEA), vereisen investeringen in tijd en geld. Goede en juiste meetbaarheid stelt je in staat om de ROI (Return on Investment) van deze activiteiten nauwkeurig te meten door bijvoorbeeld conversies (doelen), verkopen en kosten per acquisitie te volgen. Op basis van deze gegevens kun je beslissen welke marketingkanalen het meest effectief zijn en waar je jouw middelen het beste kunt inzetten.

3. Doelgerichte optimalisatie

Zonder meetbare gegevens is het moeilijk om te bepalen welke aspecten van jouw website en marketingstrategieën verbeterd moeten worden. Door het analyseren van meetgegevens kun je trends identificeren, zwakke punten opsporen en kansen voor optimalisatie ontdekken. Of het nu gaat om het herontwerpen van een landingspagina, het aanpassen van jouw advertentie, targeting op bepaalde doelgroepen of het herformuleren van jouw call-to-action. Meetbaarheid stelt je in staat om gefundeerde beslissingen te nemen op wat echt werkt.

4. Continue verbeteren en optimaliseren

Online marketing is een continu proces van testen, meten en aanpassen, oftewel: optimaliseren. Door voortdurend te monitoren en te meten hoe jouw website en (online) marketingcampagnes presteren, kun je blijven leren en optimaliseren. Waardoor jouw campagnes steeds beter gaan presteren en meer gaan opleveren. Tevens stelt dit je in staat om proactief in te spelen op veranderende marktomstandigheden, nieuwe technologieën en het (veranderende) gedrag van jouw doelgroep.

Google Analytics 4 (GA4)

Google Analytics is een gratis tool die je installeert op je website om je websitebezoekers en hun gedrag daar te meten.

Per juli 2023 heeft Google, Google Analytics 4 (GA4) de standaard gemaakt. Hiervoor was het nog GA3. Zie onze blogs over GA4 voor meer informatie over deze verschuiving. 

Met de verschuiving naar GA4 heeft Google Analytics een geavanceerdere en meer toekomstbestendige benadering van webanalyse geïntroduceerd. GA4 biedt diepgaand inzicht in het gedrag van gebruikers op jouw website, inclusief cross-platform metingen voor mobiele apps en websites. Deze uitgebreide dataset stelt marketeers in staat om een dieper begrip te krijgen van hoe gebruikers interactie hebben met een website. Waardoor ze beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen over hun marketingstrategieën.

Koppeling van GA4 aan Google Ads

Een mogelijkheid binnen Google Analytics, waar wij altijd gebruik van maken, is het koppelen van GA4 aan Google Ads. Dit biedt namelijk veel voordelen. Door deze integratie kunnen wij de prestaties van Google Ads-campagnes nauwkeurig volgen en analyseren binnen GA4 en Google Ads. Dit stelt ons in staat om de effectiviteit van de advertenties te meten, conversies bij te houden en de ROI van advertentie-uitgaven te evalueren. Tevens helpt dit om doelgroepen beter te begrijpen en gepersonaliseerde marketinginspanningen te ontwikkelen die aansluiten bij de interesses en behoeften van deze doelgroepen. Zoals je van ons gewend bent, delen we deze informatie ook met jou, zodat jij dit kan verwerken in andere (offline) marketing campagnes. 

In een tijdperk waarin data centraal staat in het nemen van beslissingen, vormt GA4 een onmisbare tool om te streven naar een effectieve en resultaatgerichte benadering van (online) marketing. Met zijn geavanceerde functies en naadloze integratie met Google Ads, biedt GA4 de inzichten en analyses die nodig zijn om succesvolle marketingcampagnes te ontwikkelen en te optimaliseren.

Je hebt er wellicht al eens van gehoord, of van ons meegekregen: UTM codes. UTM staat voor ‘Urchin Tracking Module’. Urchin was web analytics software dat Google in 2005 heeft overgenomen. Daarmee stond Urchin aan de basis van Google Analytics. 

UTM Codes

Waar het op neerkomt is dat je met UTM codes informatie kan meegeven aan een pagina (URL) van jouw website. Deze informatie zie je dan terug in Google Analytics. Zo kunnen wij weer veel beter bepalen welke campagnes goed werken en welke niet. Bijvoorbeeld bij Facebook, Instagram en/of LinkedIn campagnes. Hoe deze campagnes presteren komt niet standaard goed in Google Analytics te staan. Met UTM codes wel. 

Dit kan je ook op campagneniveau toepassen. Als je bijvoorbeeld een voorjaar- en zomervakantie hebt, kan je met UTM codes zien welke campagne en advertentie beter presteren. Op basis van deze inzichten, kunnen we campagnes blijven verbeteren op basis van resultaat.

Deze UTM codes maak je aan met een URL builder. Wij gebruiken die van Google: https://ga-dev-tools.google/campaign-url-builder/

Conclusie

Kortom, meetbaarheid is van onschatbare waarde voor elke website en (online) marketingstrategie. Door het nauwkeurig bijhouden en analyseren van meetgegevens krijgen we inzicht in de prestaties van jouw website, doelgroep en de ROI van jouw marketinginspanningen. We kunnen, door middel van goede en juiste meetbaarheid, gerichte optimalisaties doorvoeren en zo niet (online) marketingcampagnes continu verbeteren maar ook de pagina’s op jouw website. 

Direct aan de slag?

Heb jij je meetbaarheid nog niet ingesteld op je website? Dan is het hoog tijd om dit te doen en te profiteren van de kracht van meetbaarheid voor jouw online succes.

Hulp bij het inrichten of wil je een check of je meetbaarheid goed staat?

Neem contact op met onze meetbaarheid expert Bart via bart@cuttheweb.nl. 

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.