SEO anno 2015: Do’s en Don’ts

Net zoals het volledige internet, is Google voortdurend onderhevig aan verandering. Daarom moet iedereen die een aanwezigheid op het internet heeft steeds mee veranderen. Bij de tijd blijven? Lees hier wat je het komende jaar absoluut moet gaan doen, en waar je beter mee kunt stoppen.

Authorrank: doen!

Google Authorship (of Auteurschap) houdt in dat je informatie die je op een specifiek domein publiceert, kunt koppelen aan je Google+ profiel. Als je bijvoorbeeld elke maand een blog schrijft over schoenen, verzamel je langzamerhand een bepaalde autoriteit op dat gebied. Google ziet dit als een goed teken, en de plaatsing van je website in de zoekresultaten gaat omhoog.

Google Authorship is nog niet zo heel oud, maar heeft ook alweer allerlei verfijningen doorgemaakt. In het begin kwam er een fotootje van de auteur in de zoekresultaten – dat is er nu alweer uit, omdat Google vond dat het de zoekresultaten onoverzichtelijk maakte. Tegenwoordig staat er alleen een extra regel in de zoekresultaten met de auteur erbij.

Lees hier hoe je Google Authorship in kunt stellen.

Uitsluitend keyword-geörienteerde teksten:stoppen!
maar…
Goede teksten met keywords erin:doen!

De afgelopen jaren was keywords de heilige graal van Search Engine Optimization. Tegenwoordig zijn zoekmachines echter zo slim geworden dat ze niet meer alleen kijken naar keywords, maar ook naar context. Een zoekopdracht kan binnenkort (of eigenlijk: nu al) zo goed geanalyseerd worden dat debedoeling van de zoeker naar voren komt, wat door Google gematcht wordt met de context van de website.

Dit betekent dat je extra goed moet gaan letten op je teksten. Zijn de keywords alleen gefocust op wat de meeste bezoekers binnenhaalt, of juist op die bezoekers die ook specifiek naar jouw service op zoek zijn? Dat eerste is niet meer zinvol – dat tweede des te meer! Zorg dat je een goede tekstschrijver aan boord hebt die kan voldoen aan de eis “Je moet niet doen wat ik zeg, je moet luisteren naar wat ik bedoel”. De teksten moeten uniek zijn, relevant (biedt de tekst een antwoord op de eventuele vraag?) en makkelijk te verteren – niet alleen voor de lezer, maar ook voor het apparaat waar het op vertoond wordt.

Daarbij is het niet meer voldoende om uitsluitend in AdWords onderzoek te doen naar welke keywords het goed doen. Een goede manier om te kijken welke zoektermen populair zijn is kijken naar de suggesties die Google doet als je één keyword intypt.

Linkbuilding:doen… Maar voorzichtigheid geboden!
Linkearning: zeker doen!

In onze vorige blog hebben we het gehad over linkbuilding, en hoe gevaarlijk dat terrein is en wordt. We zeggen het nog een keer: Google wil over het algemeen geen links die je kunt aanvragen of waar je voor betaalt. Wat Google wel wil? Links die je verdiend hebt. Ook hier: sterke content is koning. Vooral content waar vanzelf naartoe wordt gelinkt.  Je hoeft dus niet per se te stoppen met linkbuilding, als je maar zorgt dat je het op een goede manier doet.

Alles zomaar bloggen en delen:stoppen!
maar…
Lange-termijn investering in artikelen van hoge kwaliteit:doen!

Zet niet alles zomaar op je website. Wees je bewust van wat je deelt, waarom je het deelt en naar wie je het deelt. Past het artikel bij de doelgroep? Past het bij de doelstelling van je website? Wie help je ermee, wie gaat het lezen en wie gaat het voor je delen?

Houd in gedachte dat de meeste content die je zult delen, het niet goed gaat doen. Als je blogs gaat posten moet je bereid zijn om te investeren op de lange termijn. Alleen als je het langer volhoudt dan je concurrenten, heeft het zin.

Meer lezen? In deze presentatie van Rand Fishkin wordt het allemaal heel helder uitgelegd.

Vragen? Wij kunnen ze beantwoorden. Schroom niet, neem contact op!

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter